”Schumi är aldrig nöjd”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-20

Mercedes tvingas utveckla Schumachers bil

En femteplats räcker inte.

Nu gör Mercedes allt för att Michael Schumacher ska högst upp på prispallen:

– Vi måste utveckla bilen så att den passar honom, säger teamchef Ross Brawn.

Den sjufaldige världsmästaren gled i mål på en sjätteplats i F1- premiären, bakom Mercedeskollegan Nico Rosberg men framför den regerande världsmästaren Jenson Button, McLaren.

– Jag har varit en bra bit bakom täten i början av säsongen, men ändå kämpat om VM-guldet. Jag vet hur snabbt saker och ting kan förändras, åt det ena eller det andra hållet. Det vore fel att säga det går inte redan nu, det går alltid, säger Michael Schumacher till Sport Bild.

Och därför arbetar Mercedes nu dygnet runt. Stallet måste få till bilen så att den passar honom.

Stryk av McLaren

I Bahrain fick den exempelvis stryk av McLaren på rakorna, på start och målrakan där Lewis Hamilton nådde 314,8 km/tim körde Michael Schumacher inte snabbare än 306,1. Anledningen till detta sägs vara den skorstenslösning som McLaren presenterade inför loppet. Som enkelt förklarat gör att förarnas knän leder om luften och på så sätt öka farten med tio km/timme på rakorna.

– En sådan lösning jobbar alla team med nu, men det kan ta upp till tre lopp innan vi får till det, säger Mercedes motorsportchef Norbert Haug.

Det skulle innebära ­Europapremiären i Barcelona.

Men redan till loppet

i Australien om en vecka måste Mercedes lösa problemet med att bilen understyr kraftigt. Michael Schumacher har alltid haft trivts bättre i överstyrda bilar och klagade efter premiären på att han inte hittade rätt rytm.

”Ska passa Michael”

– Michael är aldrig nöjd med en bil och vi måste utveckla bilen mer så att den passar hans körstil, säger Ross Brawn till Sport Bild.

– Då tror jag att vi kan lösa hans problem.

Under träningen var teamkollegan Nico Rosberg ungefär tre tiondelar snabbare per varv, under loppet handlade det om 0,09 sekunder per varv. Mest tid förlorade den sjufaldige mästaren efter starten och efter depåstoppet, alltså då när han fått nya däck.

Är inte orolig

Men Mercedes Motorchef Norbert Haug är inte orolig:

– En sak är klar, Michael och Nico är med i toppen när de får en bil som är så bra. Ingen av dem är besviken och båda tackade oss för att bilen är tillförlitlig. Nu kommer farten, säger han till Bild.

– Att först få till farten och sedan tillförlitligheten? Nej då går det åt skogen.

Följ ämnen i artikeln