Wennerholm: Jag ser ett klart mönster
Alla trafikolyckor med friidrottare på Jamaica har vuxit till ett problem för landets friidrottsförbund.
Två döda på kort tid är två för mycket.
Och Usain Bolt har haft änglavakt då han kraschat svårt två gånger sedan han blev en världsstjärna.
Nu var det 400 meterstalangen Jordan Scott som avled efter en trafikolycka och sprintern Michael Campbell som skadade sig svårt.
Det samma år som förre Germain Mason omkom i en motorcykelolycka, där kompisen Usain Bolt var först på olycksplatsen och chockades svårt. Nu har han mist ännu en lagkamrat.
Usain Bolt har själv varit inblandad i två svåra olyckor på Jamaica. Först 2009 då han voltade med sin supersnabba BMW M3 och sedan 2012 då han kraschade med samma bil.
Gemensamt för flera av olyckorna är att de skett i morgontimmarna och på väg hem från partyn.
Den senaste dödsolyckan inträffade 04.45 på morgonen lokal tid och när Germaine Mason kraschade med sin motorcykel var det också på väg hem efter ett sent party och klockan stod på 04.20.
Stort mörkertal
Jag ser ett klart mönster i alla dessa olyckor, utom för Bolts krasch 2009 då han körde sin supersportbil barfota och tappade kontrollen på en regnvåt väg en tidig eftermiddag.
– Jag hade tur. Vi voltade tre gånger, sa Bolt den gången.
Men det här har naturligtvis växt till ett jätteproblem för jamaicansk friidrott. Det har varit alldeles för många olyckor med friidrottare inblandade i morgontimmarna. Och då finns det förmodligen även ett stort mörkertal och incidenter som aldrig rapporterats. Jag har hört massor av historier om ”nära döden”-upplevelser, som ändå slutat lyckligt.
Det är lätt att dra slutsatsen att man inte borde sätta sig bakom en ratt eller på en supersnabb motorcykel efter en hel natts festande. Därmed inte sagt att någon varit påverkad. Inga sådana uppgifter har framkommit.
Dessutom handlar det om alltför snabba bilar på alltför dåliga vägar.
Specialkurs krävs
Usain Bolt fick en BMW M3 i gåva från sin sponsor Puma efter de tre VM-gulden och lika många världsrekord i VM i Berlin 2009. De var kloka nog att ge honom en specialkurs i att hantera vrålåket på tyska Nürburgring, men det var på en supersnabb och slät tävlingsbana. Inte Jamaicas mindre perfekta vägnät.
Det är ingen tvekan om att jamaicansk friidrott drabbats av fler tragiska trafikolyckor än något annat land.
Då är det ett problem.
Då krävs en utredning.
Då krävs självrannsakan.
Det är dags att sätta ner foten – och inte på det sätt som skett när de här olyckorna varit framme.