Kritiken från stallen: ’Har blivit taxiförare’

Publicerad 2014-07-27

2005 vann Fernando Alonso sitt första VM med Renault.

Han är kvar i F1, men sporten har förändrats. Sedan dess har 77 regeländringar genomförts.

– Sporten har förlorat sin charm, säger Ferraris stallchef Luca di Montezemolo.

– Reglerna är för komplicerade, racerförarna har blivit taxiförare.

Följ ämnen
Formel 1

Ferraris chef har vid flera tillfällen hotat med att lämna F1 och han är återigen bekymrad över sporten och dess framtid. Han har skrivit ett brev till Bernie Ecclestone, som styr det mesta inom F1, och bett om ett krismöte.

– Gör han inte någonting så gör jag det själv, det är min plikt, säger Montezemolo till Focus.

– De ska bara spara däck och bränsle, inte köra fort. Killarna kör och bromsar, vilket ingen åskådare förstår.

Han får medhåll av Mercedes Niki Lauda, som själv har vunnit tre VM-titlar:

– Fortsätter vi är det snart ingen som är intresserad av F1 mer, säger Lauda till tyska die Welt och fortsätter:

– Det är en förare som gör tävlingen attraktiv, inte bilen som han sitter i.

’Borde gå igenom alla’

Enligt en sammanställning av tyska Auto, motor und sport har det under de senaste tio säsongerna genomförts 77 regeländringar i F1, 45 i det tekniska reglementet och 32 i det sportsliga.

– Vi borde göra en lista på alla regler som har genomförts de senaste tio åren och sedan gå igenom allt, punkt för punkt och se vilka regler som har varit vettiga och vilka som vi hade kunnat hoppa över, säger Lauda till facktidsskriften.

Inför tävlingen i Tyskland förra veckan förbjöd FIA (internationella bilsportförbundet) FRIC, ett system som kontrollerat markfrigången och förbättrat aerodynamiken, men det förändrade inte rangordningen mellan teamen speciellt mycket och den svenske experten Eje Elgh anser att FIA gör rätt:

– Det är sällan några regler som är obefogade. De senaste racen har varit otroligt bra och jag kan inte se att någon kan vara missnöjd, säger Viasats expertkommentator.

Hyllar ändringarna

– Jag är oerhört tacksam för många av de tekniska regeländringar som gjorts, annars hade bilarna sett ut som 2004 och då hade sporten varit död för länge sedan. Man måste se hur världen ser ut och vilken ekonomi som finns.

I dag avgörs säsongens elfte lopp, Ungerns GP, därefter väntar tre veckors paus.

Ungerns GP avgörs i dag klockan 13.30

Följ ämnen i artikeln