– Man måste köra Le Mans

Publicerad 2014-06-14

24-timmarsloppet är ett stort motorparty: ”Ser ingenting”

22 förare har mist livet under Le Mans. På läktaren har över 80 personer dött.

Årets tävlingshelg inleddes med ännu en svår olycka. ­Ändå vallfärdar både ­stjärnor och publik.

– För att kalla dig racer­förare ska du ha kört 24-­timmarloppet på Le Mans, säger Stefan ”Lill-Lövis” ­Johansson.

Det är 91 år sedan det första 24-timmarsloppet avgjordes på Le Mans, sedan dess har närmare två dussin förare mist livet och 1955 omkom 83 åskådare i en av motorsportens ­absolut största katastrofer. I fjol dödskraschade dansken Allan Simonsen och i år inleddes tävlingshelgen med en fruktansvärd krasch där Loïc Duval kvaddade bilen, men överlevde.

Ändå avgörs tävlingen år ­efter år och närmare 250 000 åskådare står kring banan i över ett dygn.

– Le Mans har en historia. Det är ett gigantiskt party för folk som verkligen förstår ­motorsport, det var 75 000 människor när vi presenterades, säger Niclas Jönsson som är ende svensk i år.

Stefan Johansson som kört tävlingen minst 15 gånger håller med:

– Folk tältar i dagar bredvid sina bilar. Hur ofta ser du en Ferrariägare ligga i ett tält intill sin bil? Samma sak gäller de som äger Porsche eller ­Aston Martin. Folk vallfärdar, det är som ett stort campus där alla bor med sina bilar.

”Den ultimata känslan”

24-timmarsloppet är en lagtävling där tre förare delar på en bil. Under loppet körs flera klasser samtidigt och i värstingklassen LMP1 slåss Porsche (med förre F1-föraren Mark Webber) med Audi och Toyota, men de delar bana med betydligt långsammare bilar.

– Det är den ultimata känslan, du kör mitt i natten och det har alla element som du som racerförare söker. Det är dimma och du kommer i 350 knyck, det enda du kan göra är följa den vita linjen på banan, säger Lill-Lövis.

– En stor del av konsten att köra i Le Mans är att aldrig fastna i trafiken på banan. Du ska köra så smidigt som när du drar en kniv genom varmt smör. Ibland får man lyfta 100 meter tidigare för att få en bra omkörning av killen framför. Efter halva loppet har man en bra bild av konkurrenterna, men det är otroligt viktigt att läsa av vad som händer. Hela racet bestäms av de förare som begår misstag.

Förarna har ett par timmars vila mellan varje körpass, ­mekanikerna däremot jobbar hela natten och tankar bilarna ungefär en gång i timmen. Varannan timme byter man förare och däck – om det inte sker några olyckor. Då kan depåstoppen ske oftare.

’Liknar intenting annat’

– När du kommer ner i ­depån på natten ser du hur ­mekanikerna sitter och sover. De jobbar var 55:e minut ­dygnet runt, det är en otrolig atmosfär och ett otroligt teamarbete, säger Rickard Rydell.

Hur mycket upplever du som förare av festen kring ­banan?

– Normalt ser du ingenting vid sidan när du kör, men på Le Mans ser du ­eldar kring ­banan under natten. Det är en atmosfär och känsla du kan ta på, ­säger Rydell.

– Är det något evenemang jag vill åka till som publik är det just Le Mans. Det likar ­ingenting annat.

Följ ämnen i artikeln