PWR Racing lanserar elbil till STCC

600 hästkrafter i framtidens banracing

Publicerad 2018-09-22

Här är framtiden för svensk racing.

En elektrisk STCC-prototyp med 600 hästkrafter.

– Det blir verklighet om två kanske tre år, säger Hans Bååth.

Inför finalen av STCC presenterades bilen för publik för första gången - men det var ingen tyst och försiktig entré.

– Man får ståpäls, absolut, säger Hans Bååth, projektledare för PWR 001 samt styrelseordförande i STCC AB.

– För alla bilsportnördar kan jag säga att det låter som en BMW Super Touring från 1998.

För oss som saknar V10 i F1, hur ligger ni till i den jämförelsen?

– Vi ligger faktiskt lite åt det hållet.

Den nya satsningen ligger dock ett par år bort i tiden. Reglerna för nästa säsong är redan satta och det krävs en förändring av banorna och infrastrukturen innan elbilar kan införas i STCC.

– Detta kan bli verklighet om två till tre år, säger Hans Bååth.

STCC och PWR Racing lanserar elbil

”Prestandan är vansinnig”

Den elektriska STCC-bilen, PWR 001, har tre elmotorer som driver på bakhjulen med strax över 600 hästkrafter eller 450 kilowatt och över 1000 Nm i vridmoment. Det ger en prestanda med 0-100 km/h på under tre sekunder och en topphastighet nära 300 km/h. Batterierna består av över 350 celler som kan laddas fullt på cirka en timme och har en kapacitet för maximalt nyttjande i tävlingstempo under ungefär 15 minuter vid maxeffekt. Batteripacket väger 366 kilo, det placeras mitt i bilen och har en viktfördelning på 44% fram och 56% bak.

– Den här bilen är revolutionerande att köra, säger PWRs förare Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

– Prestandan är vansinnig och dessutom låter den helt underbart, inte alls som man förväntar sig att en elbil ska låta. Medan vi självklart är i den absoluta lindan av utvecklingen så är potentialen enorm, det här är definitivt helrätt väg för framtidens racing vad gäller teknik, miljöpåverkan och underhållning.

I dag finns ett världsomspännande elbilsmästerskap, Formula E, där den svenske racerföraren Felix Rosenqvist är en av förarna. Det avgörs inne i några av världens största metropoler och till nästa säsong är det första gången som batteriet har nått så långt i sin utveckling att förarna slipper byta bil under ett lopp.

PWR Racing och STCC lanserar elbil om två tre år

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 088 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

ELBUTIK

Zaptec Go Laddstationens Frontlucka

595 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 600 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 725 kr

ELGIGANTEN

Amina Charging Station

4 399 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln