Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lovisa, Louise

Slutsnackat för Strömberg i SVT

Publicerad 2012-06-23

Leifby: Strömbergs kommersiella avtal gör en fortsättning i SVT otänkbar

Jag är ledsen att behöva säga det.

Det här är sannolikt Glenn Strömbergs sista fotbollsmästerskap som expert i SVT.

Snaran drogs åt i veckan när Sveriges Television valde att fimpa Peter Pluntky.

Antikrundan-experten gjorde reklam för en hemelektronik-kedja och fick kicken direkt.

Vi är jättenoga med att man inte sammanblandar kommersiella företag med SVT men han tycks inte förstå allvaret i detta, förklarade programchefen och ansvarige utgivaren Micael Lekberg.

Det är fler som inte förstår allvaret i detta.

Hade tv-sporten resonerat på samma sätt hade Glenn Strömbergs dagar varit räknade.

För att helt säkra oberoendet och objektiviteten (det sunda förnuftet räcker inte till alla gånger) har SVT:s programsekretariat tagit fram en medarbetar- och programledarpolicy.

En av de viktigaste punkterna där är det strikta förhållandet till reklammedverkan och att det kommersiella inte får sammanblandas med SVT.

Likt en kanin har ledningen på tv-sporten valt att springa runt dessa riktlinjer.

De har sett varje sidouppdrag som unikt i stället för att titta på hela bilden.

Vi tar Strömbergs uppdrag i Viasat som exempel.

Bygger hans fotbollskunnande

Eftersom SVT inte själva har några ligarättigheter är det viktigt att deras tyngsta expert får se lite fotboll i veckorna.

Det bygger hans fotbollskunnande som SVT-redaktionen och tittarna sedan kan ta del utav.

Viasat-uppdragen som innebär Premier League- och Champions League-fotboll varje vecka ses som utvecklande.

Det gör Strömberg till en bättre fotbollsexpert.

Jag köper det resonemanget.

Däremot förstår jag inte hur de resonerar kring alla andra reklamuppdrag.

Eller hur de tänkte när de lät honom lansera en kommersiell fotbollssajt mitt under brinnande EM.

Den nya affärsrörelsen har förstås fått enorm draghjälp eftersom han syns och hörs inför miljonpublik varje kväll.

Även om han inte poserar i kanalens specialdesignade pikétröja på byline-bilderna är det uppenbart att det är SVT-experten som skriver krönikorna och att det kommersiella sammanblandas med public service-rollen.

Det brukar komma en ny åsikt timmarna före, eller efter, analysen i tv-rutan.

Kommer ta hus i helvete

SVT har en egen sajt och en egen fotbollsblogg, med gott om plats för mer utvecklade analyser och kommentarer, men där syns Glenn inte till.

Det här är bara ett av flera kommersiella uppdrag och det som är strikt förbjudet på andra SVT-redaktioner är alltså helt legitimt på tv-sporten.

Jag vet att det redan har börjat knorras om det här internt och på sikt är det förstås helt otänkbart att inte samma regler ska gälla för alla.

Det kommer att ta hus i helvete.

Tyvärr, eftersom Strömberg är en av de bästa experterna vi har, kommer det leda till att han tvingas sluta.

Han lär inte att lägga ner sina andra, mer inkomstbringande projekt för att sitta med i Fotbollskväll.

SVT borde dragit i handbromsen tidigare.

Nu är det för sent.

Kontraktet som sträcker sig över VM 2014 kommer att brytas i samförstånd.

Det är den enda rimliga slutpunkten.

Berättade jag att Strömberg har tecknat ytterligare ett kommersiellt avtal i veckan?

Jo för fan, han har ingått ett samarbete med en av Sveriges största köksleverantörer och blir deras frontfigur.

Allt under överseende av tv-sporten.

Exakt hur de har hittat en fotbollskoppling där är oklart.

Fotbollsfloskler som en frisk fläkt, bänken, kniven mot strupen och frysboxen låter lite väl långsökt.

Här är tv-veckans...

Ja!

Med Arne Hegerfors får SVT ett nostalgiblock som TV4 omöjligt kan konkurrera med. Ja, de har inte ens försökt, vilket är märkligt. I tider när allt är ”magiskt” och/eller ”pinsamt” är det befriande att lyssna till den gamla skolans språkbruk. Arne går i memoar-tankar och hans hågkomster MÅSTE förstås göras även i tv-form. Då är SVT det enda rimliga alternativet. Så, behåll honom, SVT.

Nej!

TV4 valde att visa ett par avslutande gruppspelsmatcher i sin nya kanal TV4 Sport Xtra. Jag förstår att de vill marknadsföra sin nya betalkanal men det är klart att det sticker i ögonen på folk. Några knapptryckningar längre bort ligger TV4 Sport med en tablå som mer påminner om en freakshow. Ett tips: Vill ni ha folket med er, och fler nöjda kunder, föreslår jag att ni börjar med att bända huvudet ur röven. Ta tag i skamfläcken TV4 Sport innan ni startar nya kanaler på samma tema.

TILL SIST...

...vill jag rikta ett särskilt tack till Jan Guillou som gästade vår EM-studio härom kvällen. Förutom förslag på revolutionerande regeländringar och en lektion i tafflig brittisk militärstrategi bjöd han på ett fantastiskt fint Bourgogne-vin som legat och dragit sig i 13 år. Tack Jan!