Han är F1:s mest effektiva förare

Publicerad 2012-08-31

Ny statistik visar vem som är årets omkörningskung

Alonso - kör gärna om på första varvet.

Den som ser en Sauber i backspegeln ska passa sig.

Deras förare har gjort flest omkörningar under årets F1-säsong.

Här är statistiken över vilka som vunnit och förlorat flest placeringar under årets säsong.

På det första varvet är Fernando Alonso, Ferrari, mest effektiv. Han har inte förlorat en enda placering under det första varvet, det visar den undersökning som Mercedes och auto, motor und sport har gjort. Sett till hela loppet har han gjort 29 omkörningar och bara blivit omkörd sex gånger.

Flest omkörningar under det inledande varvet har Sergio Perez gjort, han och hans Sauber har kört om 29 konkurrenter, men han har också tappat 22 placeringar på det första varvet vilket ger honom en vinst på sju placeringar.

Inte heller HRTs Narin Karthikeyan har tappat någon placering under det första varvet, men det kan å andra sidan bero på att han oftast startade längst bak....

Hamilton effektiv

Sämst statistik har Lotus Romain Grosjean, han har tagit tre placeringar under det första varvet, men tappat hela 50.

Under resten av loppet är det sedan Sebastian Vettel som är svårast att köra om av toppförarna. Efter det andra varvet har startat har han inte blivit omkörd en enda gång. Bäst statistik efter det andra varvet har Lewis Hamilton, McLaren, som ligger på plus 17 placeringar, strax före Caterhams båda förare. Vitalij Petrov har vunnit 13 placeringar, inte förlorat någon och Heikki Kovalainen ligger på plus 12 placeringar. Flest omkörningar har Saubers Kamui Kobayashi gjort, 20 stycken. Men han har också släppt förbi motståndare vid 16 tillfällen. Tyngst har det gått för Jan Eric Vergne, Toro Rosso, som har kört om tre bilar, men blivit omkörd 24 gånger.

Färre omkörningar i år

Totalt sett har det varit 15 procent färre omkörningar med DRS i år jämfört med förra året, vilket delvis kan bero på att FIA har anpassat zonerna något. Vissa har blivit kortare, andra längre, lite beroende på hur det såg ut under loppen förra säsongen. VI kan också konstatera att det har gjorts färre omkörningar under det första varvet (287 mot 315), men att det har gjorts fler omkörningar utan DRS (247 ifjol mot 254 i år). Totalt var det efter halva säsongen 2011 756 genomförda omkörningar, i år handlar det om 706.

Under ett GP har det gjorts fler omkörningar utan än med DRS (Nürburgring 29-14) och i Barcelona gjordes det 15 med DRS och 15 utan.

Flest omkörningar gjordes det i Valencia (64) och minst antal i Monaco (8).

Följ ämnen i artikeln