Ingen däckoro hos Räikkönen

Publicerad 2013-04-19

Räikkönen på plats i Bahrain.

Hatobjekt för vissa, en extra krydda för andra.

De nya formel 1-däcken lämnar ingen oberörd.

Utom möjligen Kimi Räikkönen.

– Jag förstår inte varför folk blir så upprörda, säger finländaren.

Politiskt sett är helgens F1-lopp i Bahrain årets mest omstridda och har, precis som de senaste åren, redan under uppladdningen kantats av oroligheter.

Sportsligt sett har det mesta handlat om däcken.

Den regerande världsmästaren Sebastian Vettel var sur efter Shanghais formel 1-lopp i söndags.

Kanske inte så mycket på grund av fjärdeplatsen, utan för att han tvingats hålla igen i sin Red Bull-bil för inte slita däcken för fort.

– Det har inte mycket med racing att göra, om det enda man gör är att skona däcken, säger tysken enligt motorsport-total.com.

Avfärdar kritiken

Men långt ifrån alla håller med. Ferrariföraren Fernando Alonso var förstås nöjd efter sin seger. Och i uppstickarstallet Lotus avfärdar man kritiken mot däcken helt.

– Det är egentligen inte annat än i fjol. Jag förstår inte varför folk blir så upprörda. Det hänger bara på dig själv att göra däcken hållbarare, säger Kimi Räikkönen.

– Man kan absolut köra hårt med de här däcken, men det är klart det aldrig är perfekt. Man kan inte alltid trycka på i hundra procent.

Till loppet i Bahrain har däcktillverkaren Pirelli valt att inte ta med de allra mjukaste däcken, som var det stora problemet i Shanghai.

Men däcksnacket lär knappast vara slut med det.

– Det är en av årets mest krävande banor för däcken, mest på grund av höga temperaturer i både luften och på banan. Vi räknar med omkring tre depåstopp per bil, påpekar Pirellis motorsportchef Paul Hembery enligt formel 1:s webbplats.

Hoppas på slitage

Kimi Räikkönen tackar och tar emot. I premiären i Melbourne vann Kimi Räikkönen mycket tack vare en lyckad depåstrategi. I Shanghai i söndags visade stallet på nytt att både bilen och taktiken håller måttet.

Så banan i Bahrain får gärna slita lite extra på konkurrenternas däck.

– Det är klart det är olika däck och regler, men F1 har inte ändrats så mycket de tio eller så åren som jag varit med, säger Räikkönen enligt ESPN.

– Vissa år är det rätt lätt att köra om, andra svårare. Men det beror väldigt mycket på den egna bilen.

Räikkönen var snabbast i fredagens andra träning, då utomhustemperaturen uppgick till 42 grader.

TT

Följ ämnen i artikeln