Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Verner, Valter

”Viktigaste är att jag är snyggast klädd”

Publicerad 2014-02-22

Mexikanske prinsen historisk - utmanar svenskarna i slalom

SOTJI. Han är prins, fotograf, popsångare och sexfaldig olympier.

Läs berättelsen om Hubertus von Hohenlohe – den 55-årige mexikanen vars ambition i OS inte är att åka snabbast nedför skidbacken.

– Det viktigaste är att jag är snyggast klädd, säger han.

OS bjuder sin vana troget på profiler från världens alla hörn.

Ni har redan läst om Bruno Banani, 26, från Tonga, den förre rugbyspelaren som sadlat om till rodel och bytt namn efter ett tyskt kalsongmärke.

Men när det gäller originalitet får Banani konkurrens.

Hubertus von Hohenlohe – en förkortning för Hubertus Rudolph von Furstenberg-von-Hohenlohe-Langenburg – är född i Mexiko, men har rötter i en tysk adelssläkt. Hans pappa är prins Alfonso von Hohenlohe och hans mor är prinsessa Iva von Furstenberg. Mamman tillhör Agnelli-familjen som grundade bilmärket Fiat och är ägare av fotbollsklubben Juventus (som ett litet sidospår i berättelsen har Hubertus fotograferat Zlatan Ibrahimovic, när denne spelade i Juve).

Slår rekord

Men i OS tävlar Hurbertus för Mexiko:

– Det har aldrig funnits några tvivel. Jag visste från början att jag ville åka skidor och representera Mexiko. Jag har alltid känt att det är mitt land, säger han.

Fyra år gammal flyttade Hubertus familj till södra Spanien och han fastnade snabbt för alpint då Sierra Nevada-bergen inte låg långt därifrån. Efter att ha vunnit österrikiska störtloppscupen för studenter kom han 22 år gammal med i världscupen och tre år senare debuterade han i OS (1984 i Sarajevo då han slutade på 26:e plats i slalom).

30 år senare gör han nu sin sjätte OS-start, vilket innebär att han slår rekord i tidsspannet mellan första och sista OS. Arturo Kinch, skidåkare från Costa Rica, ägde det tidigare rekordet på 26 år (1980-2006).

”Ambassadör med stil”

Med sina 55 år blir Hubertus den fjärde äldsta deltagaren i vinter-OS genom tiderna.

– Det är en hel del stolthet och ett stort ansvar. Vi mexikanare är 100 miljoner människor och den enda chansen vi har till medalj är upp till mig. Men vi behöver inte titta på det så utan man får hellre se det som jag är en ambassadör, en ambassadör med stil och en mänsklig kraft som går bortom resultatet.

Hubertus von Hohenlohe har aldrig varit i närheten av någon framskjuten placering i OS och lär inte vara det i Sotji heller (i Vancouver för fyra år sedan slutade han 78:a i storslalom och 46:a i slalom). Medan svenskarna André Myhrer, Mattias Hargin, Markus Larsson och Axel Bäck har startnummer 1, 2, 14 och 23 i lördagens slalom är Hubertus von Hohenlohe 113:e åkare (av 117).

Men lite olympisk guldkänsla har han ändå fått. Hans partner sedan lång tid tillbaka, Simona Galdofini, är nämligen kusin till förra alpinstjärnan Alberto Tomba.

”Världens mest intressanta deltagare”

Nåväl, i Sotji är Hubertus främsta ambition att klä sig bäst. Han tänker tävla i en mariachi-inspirerad dräkt för att fånga den mexikanska kulturen. Dräkten är en slags bolero-kostym, med vit skjorta och ett rött band över midjan.

– Jag var nyligen i Mexiko för att spela in en dokumentär. Inför resan hade jag inte insett vilken vacker och fantastisk kultur de har och vilket stolt folk de är. Jag blev rörd av att se hur mycket de led och hur de slogs för vad de hade. Viljan att ha sin egen identitet är så stark och någonting jag tror på. Därför vill jag göra det här på ett coolt och elegant sätt. Jag vill hylla dem.

Hubertus är en artist i ordets rätta bemärkelse. Förutom allt det ovanstående har han även en karriär som popsångare, där han ibland kallar sig för Andy Holiday eller Royal Disaster.

– Jag gör redan en hel del konst, musik och tv-dokumentärer och jag måste fokusera på dessa saker för att uppnå det jag gör inom skidåkningen. Jag säljer en berättelse.

För att citera amerikanska mediebolaget NBC: ”Hubertus von Hohenlohe är världens mest intressanta deltagare i Sotji-OS”.

Första åket: kl 13.45. Andra åket: kl 17.15.

Källor: IOK, NBC, Mexikanska CNN, Latin Times.

Följ ämnen i artikeln