Årets F1-bilar är ute på banan

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-01

Teamen börjar
testa i Valencia

I dag inleds F1-säsongen med testerna i Valencia. Färre antal testdagar är en utmaning för förarna.

Jaime Alguersuari vinkar till publiken vid Toro Rossos presskonferens. Idag börjar teamen att testa i Valencia.

Tidigare år har vintern bestått av ett antal, tester. Men i år är det annorlunda. När F1-cirkusen nu anländer till spanska Valencia är det ingen förare som suttit i bilen än.

Bara sju testdagar

– Tidigare har man haft 15-20 testdagar när bilen presenterats, men på grund av de stränga testreglerna är det annorlunda i år, säger Lewis Hamilton.

– I år har vi bara sju testdagar per förare inför säsongen, tidigare har det varit mellan 15 och 20, förklarar han.

Däremot har förarna förberett sig på den nya bilen i simulatorn:

– Den känns okej, men vi vet inte hur det kommer att vara att köra den med de nya däcken. Det kan vi bara spekulera i, men vi kommer att få ett svar under de första testerna. Med det resultatet kan vi sedan gå in i simulatorn och förhoppningsvis konstatera att vi låg rätt redan från början, säger Hamilton.

Virgin först ut av debutanterna

Till testerna i Valencia har alla de etablerade teamen, förutom Red Bull, anmält sig. Av de nya teamen är Virgin först med att testa, men de startar den 3 februari, på Silverstone.

Ferrari, som var det första teamet som visade sin nya bil har gjort förändringar i sin testplan. De hade tänkt låta Felipe Massa köra de första meterna på hemmabanan redan efter det att man visat bilen, men på grund av snö och kyla fick den delen av presentationen ställas in.

Därför kommer han att köra F10 både under dagen och morgondagen, Fernando Alonso tar över först på onsdag. Anledningen är att Massa kan tillföra viktig information när det gäller skillnaderna mellan årets bil och förra årets bil.

Testerna i Spanien pågår till och med den 3 februari. Nästa test startar sedan i Jerez den 10 februari och då förväntas alla team utom USF1 och Lotus att delta.

Följ ämnen i artikeln