Sauber en outsider tror däckleverantören

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-10

”Vår bil är snäll mot däcken”

Inför årets säsong handlar det mesta om de fyra stora, där tre av teamen ställer upp med världsmästare och det fjärde, Red Bull med fjolårets VM-tvåa.

Men Bridgestone som levererar däcken har analyserat testerna och hittat en outsider.

Sauber – teamet som förra året hette BMW och gjorde en riktigt dålig säsong.

– Vi har jämfört datan för flera team och tittat noga på de fyra snabbaste teamen och sett att de sliter ungefär lika mycket på däcken, säger Hirohide Hamashima som är chef för utvecklingen av däcken hos tillverkaren Bridgestone till AutoSport.

– När alla har en startvikt på 105 kg är det en väldigt liten skillnad mellan teamen. Det gäller både den mjukare och den något hårdare gummiblandningen. Sauber däremot står ut i den jämförelsen.

Mindre slitage

Det betyder att Sauber, som varit bra med under testerna, inte sliter lika hårt på däcken. Hirohide Hamashima tror att skillnaden kommer att märkas även i Bahrain, även om det är en bana som inte sliter speciellt mycket på framdäcken. Han tror att skillnaden är så pass stor att Sauber kan använda sig av en annan taktik än de andra, bara för att deras däck håller bättre. De kan exempelvis välja mjuka och snabba däck eller köra längre stinter med de hårdare däcken, något som har en stor betydelse på vissa banor.

– Med en lätt bil kan du välja en annan taktik än de andra, i Barcelona kommer det att bli mycket intressant eftersom den banan sliter hårt på däcken som ofta blir sämre efter bara något varv, säger han.

– Men det borde även kunna ha betydelse i Bahrain och Monaco även om de är väldigt snälla mot däcken.

Åtta nya kurvor

I Bahrain har man byggt om banan till årets lopp och det tillkommer åtta kurvor, vilket också bör påverka däcken. Till tävlingshelgen har Bridgestone tagit med två varianter av däcken, en extra mjuk gummiblandning och en hårdare.

Sauber är fyllda med tillförsikt inför helgen och teamets tekniske chef Willy Rampf är medveten om att däcken och bilen fungerar utmärkt tillsammans.

– Bilen är stabil, prestandan och balansen i bilen är perfekt när den är fulltankad. Vi kan bygga vidare på detta, det är riktigt bra, säger han.

– Vår bil är snäll mot däcken vilket gör att vi kan köra långa stints utan att köra helt slut på däcken. Det gör att vi kan vara väldigt flexibla med vår strategi, vi kommer inte att tvingas till depåstopp för att däcken är slutkörda.

Följ ämnen i artikeln