Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Förlorar massa tid – varje varv

Ericssons vikt påverkar bilen negativt: ’Stor nackdel’

Publicerad 2017-10-07

Marcus Ericssons framtid kan hänga på vikten.

Han väger tio kilo mer än sin teamkollega – och det påverkar hans bil.

– Jag förlorar massor med tid, varje varv, säger svensken.

Följ ämnen
Formel 1

Ericsson är en av fältets längsta förare, han är 180 cm lång och väger 70 kg. Hans teamkollega Pascal Wehrlein är fem centi­meter kortare – och väger tio kilo mindre. Under ­säsongen har Saubers bil utvecklats och den har ­inte längre något utrymme för att kompensera Ericssons vikt utan svenskens bil är konstant tio kilo tyngre än kollegans.

Det påverkar varvtiden och svensken ligger klart efter i den interna duellen. Wehrlein har ett övertag både i kvalen och i loppen. Dessutom har han tagit fem VM-poäng i år medan Ericsson fortfarande står på noll.

– Jag ligger tio kilo över viktgränsen, han ligger på den, det är en stor skillnad, säger Ericsson till motorsporttotal.

– Det är en stor nackdel för mig och jag vet inte hur jag ska kunna göra någonting åt det.

Har långsammast bil

Eftersom Sauber har den långsammaste bilen i fältet kan svensken bara mäta sig med sin teamkollega, det är den enda föraren som har samma material.

– Det har varit svårt för mig med tanke på den ­stora viktskillnaden mellan oss. I början av säsongen var den mindre men de senaste fyra-fem tävlingarna har det skiljt upp mot tio kilo mellan oss, säger Ericsson till F1i.com.

– Det är ganska mycket tid på varje varv under ­varje lopp. De brukar säga att tio kilo betyder mellan tre och fyra tiondelar per varv.

I Malaysia var svensken nästan en halv sekund ­efter sin kollega, men till helgens tävling i Japan vill Ericsson ta revansch. Han hoppas att de kyligare ­väderförhållandena ska göra det enklare för honom att få upp däcken i rätt ­temperatur och att han ska kunna besegra sin kollega – men problemen med övervikten kan han inte göra något åt.

”Är min måttstock”

– Wehrlein är min måttstock, jag måste slå honom, säger Ericsson som debuterade i F1 2014.

– Jag hade hoppats att jag skulle komma längre på ­fyra år, men nu har vi gått den här vägen, jag jobbar hårt och jag hoppas att jag får en belöning framöver, avslutar svensken.

Följ ämnen i artikeln