Ericsson är en av fältets längsta förare, han är 180 cm lång och väger 70 kg. Hans teamkollega Pascal Wehrlein är fem centimeter kortare – och väger tio kilo mindre. Under säsongen har Saubers bil utvecklats och den har inte längre något utrymme för att kompensera Ericssons vikt utan svenskens bil är konstant tio kilo tyngre än kollegans.
Det påverkar varvtiden och svensken ligger klart efter i den interna duellen. Wehrlein har ett övertag både i kvalen och i loppen. Dessutom har han tagit fem VM-poäng i år medan Ericsson fortfarande står på noll.
– Jag ligger tio kilo över viktgränsen, han ligger på den, det är en stor skillnad, säger Ericsson till motorsporttotal.
– Det är en stor nackdel för mig och jag vet inte hur jag ska kunna göra någonting åt det.
Har långsammast bil
Eftersom Sauber har den långsammaste bilen i fältet kan svensken bara mäta sig med sin teamkollega, det är den enda föraren som har samma material.
– Det har varit svårt för mig med tanke på den stora viktskillnaden mellan oss. I början av säsongen var den mindre men de senaste fyra-fem tävlingarna har det skiljt upp mot tio kilo mellan oss, säger Ericsson till F1i.com.
– Det är ganska mycket tid på varje varv under varje lopp. De brukar säga att tio kilo betyder mellan tre och fyra tiondelar per varv.
I Malaysia var svensken nästan en halv sekund efter sin kollega, men till helgens tävling i Japan vill Ericsson ta revansch. Han hoppas att de kyligare väderförhållandena ska göra det enklare för honom att få upp däcken i rätt temperatur och att han ska kunna besegra sin kollega – men problemen med övervikten kan han inte göra något åt.
”Är min måttstock”
– Wehrlein är min måttstock, jag måste slå honom, säger Ericsson som debuterade i F1 2014.
– Jag hade hoppats att jag skulle komma längre på fyra år, men nu har vi gått den här vägen, jag jobbar hårt och jag hoppas att jag får en belöning framöver, avslutar svensken.