Svenskbåtens vapen – vända uppe i luften
Artemis utmanar i Americas Cup på Bermudas vatten: ”Alla har jätterespekt för svenskarna”
Publicerad 2017-05-27
En svensk båt är en av förhandsfavoriterna när världens bästa gör upp i seglingens formel 1.
Och Artemis har ett segervapen som inte alla lagen har – något som kan bli avgörande i 35:e upplagan av Americas Cup.
– Det är där det kommer avgöras. Om någon gör ett misstag så kommer det säkert kosta racet, säger seglingsveteranen och nyblivne experten Magnus Augustsson till Sportbladet.
I en månad gör sex lag från hela världen upp på 15 meter långa, och 8,5 meter breda katamaraner med flygplansvinge-liknande segel av kolfiber.
Segelbåtarna kan ”flyga” fram upp emot 100 km/timmen – en meter ovanför vattenytan – tack vare centerbord med vinge på, så kallad bärplan, som lyfter båten ur vattnet.
Inte så konstigt att de kostar runt 100 miljoner kronor att bygga.
Svenska miljardsatsningen Artemis Racing har varit på plats i Bermuda i ett och ett halvt år och tränat.
Fysiska roller
I teamet finns tre svenskar (reglerna säger att minst en i besättningen, av totalt sex, måste vara av samma nationalitet som båten).
Tidigare OS-kanotisten Anders Gustavsson, 38, OS-seglaren Kalle Torlén, 31, och landslagsmannen Andreas Axelsson, 27.
Alla är ”grinders”, en enormt fysiskt krävande roll som innebär att vara motorer och pumpa upp hydrauliken till vinscharna som styr segel och bom.
DOKUMENT: Dödshot, landsförräderi och tragiska olyckor – det här är seglingens formelArtemis bäst av alla
Målet är att ta revansch från San Francisco 2013 där äventyret slutade för tidigt för svensk del.
En som var med i besättningen på svenskbåten då är Magnus Augustsson som precis lagt ner egna karriären och totalt seglat tre Americas Cup, bland annat på förra svensksatsningen Victory Challenge och italienska Prada.
I år är 44-årige Augustsson expert på plats i Bermuda för TV4:s räkning, och enligt honom är ett framgångsrikt samarbete mellan seglingsteamet och designteamet anledningen att Artemis hör till en av favoriterna.
– Alla har jätterespekt för svenskarna och jag tror de har fått ihop ett väldigt bra team, framför allt kring bärplanen där det är mycket tester. Det är några år av väldigt hårt arbete, säger Augustsson och fortsätter:
– Alla har egentligen chansen. Kanske är fransmännen något bakom, dock är de erkänt duktiga på flerskrovsbåtar. Även om Sverige är favoriter så är det fruktansvärt tajt.
En guldnyckel kan bli att de nu lärt sig behärska det G-kraftfulla momentet att slå (vända mot vinden) samtidigt som båten håller sig uppe i luften.
– Det har varit en stor grej att vi har lärt oss det, hälften av teamen gör det utan problem, medan de övriga har det lite svårare, säger Kalle Torlén till Radiosporten.
”Skillnad mellan vinst och förlust”
Det är en av anledningarna till att svenskbåten – som imponerat och vunnit flest träningsmatcher under våren – hålls som en favoritutmanare till titelförsvararna Team Oracle från USA.
– En dålig vändning kan vara skillnaden mellan att vinna och förlora, säger 31-årige australiske OS-guldmedaljören Nathan Outerridge, som är skeppare och den som styr svenskbåten.
Brittiska laget Land Rover BAR har med sig två poäng in i grundomgången tack vare att de vann den världscup som föregått finalerna på Bermuda, och bland annat besökte Göteborg 2015.
Första racet skulle avgöras mot Japan sent på fredagskvällen svensk tid, men sköts upp på grund av för hård vind och väntas i stället seglas på lördag kväll.
* Seglingarna sänds direkt på TV4 Sport och C More.
Saknas – av en hel