Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Bartolomeus

Inget mer hån för HRT-stallet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2011-02-08

”Har gjort stora förbättringar”

HRT har tröttnat på att vara se baken av konkurrenterna.

Den nya bilen har både ny design och ny teknik.

- Detta är ett klart steg framåt, säger teamchefen Colin Kolles.

I fjol var HRT fältets sämsta bil, lång bakom konkurrenterna och F1-gurun Bernie Ecclestone hånade teamet vid flera tillfällen.

I år ska det vara annorlunda.

Till teamets andra säsong i F1 har man satsat på ny design och ny teknik. I går presenterades de första bilderna och bilen som är designad av Daniel Simon är riktigt snygg.

”Klart steg framåt”

Fjolårets bil tillverkades av Dallara medan årets bil har utvecklats av ovan nämnde Daniel Simon, ingenjören Geoff Willis chefsdesignern Paul White.

F111 har flera skillnader jämfört med föregångaren och en stor del av chassit har omarbetats. Bilen är inte utrustad med KERS, men har den nya justerbara bakvingen.

- Detta är ett klart steg framåt, vi har gjort stora förbättringar till starten av vår andra säsong och på bilen ser man med vilken målmedvetenhet som hela teamet arbetar, säger teamchef Colin Colles.

HRT har ännu bara en förare kontrakterad till årets säsong, Narain Karthikeyan.

Virgin siktar på pallen

I går presenterade det andra bottenteamet Marussia Virgin Racing sin nya bil. Målsättningen är att den ska klara av att ta sig upp på prispallen vid något tillfälle under den här säsongen.

- Det har varit tufft för oss, men vi har lärt oss av våra misstag. Vi har haft en ny struktur i teamet sedan mitten av förra säsongen och vi har arbetat med att göra bilen snabbare och bättre, säger föraren Timo Glock till Motorsporttoal.

- I fjol frågade jag mig själv ibland vad i helvete jag höll på med. Jag kämpade en hel helg och efter tio varv sa teamet åt mig att parkera i depån. Det var riktigt tufft. Men i de sista racen kände vi att vi kommer att vara bättre 2011, att vi kommer att vara närmare teamen i mitten av fältet.

Virgin jobbar utan vindtunnel, helt med digitalteknik och har skapat en bil som ska ha klart bättre aerodynamik än föregångaren - men vars front påminner om fjolårets bil.

- Jag är övertygad om att vi tagit ett stort steg framåt, säger Nick Wirth.

- Vi har en bil som trots regeländringarna har en bättre aerodynamik och vi har en bra bas för att kunna vidareutveckla bilen under året.

Virgins nya bil gör premiär på banan i samband med testerna i Jerez som startar på torsdag.

Följ ämnen i artikeln