Efter dödskraschen - nytt oväder hotar F1
Publicerad 2015-09-23
Tyfon närmar sig Suzuka - risk för stora mängder nederbörd
För ett år sedan vräkte regnet ner över Suzukas F1-bana.
Då kraschade Jules Bianchi. Han avled sedan av sina skador.
I helgen hotar ett nytt oväder Japans GP.
I oktober 2014 öste regnet ner under F1-loppet på Suzuka, det åskade och sikten var mycket dålig. Först fick Adrian Sutil vattenplaning och ett varv senare förlorade Jules Bianchi kontrollen över bilen på nästan exakt samma ställe. Han kraschade in i den hjullastare som kommit in på området för att bärga Sutils Sauber. Fransmannen förlorade medvetandet i kraschen, han drabbades av svåra hjärnskador och avled den 17 juli i år.
– Den här helgen kommer alla att köra med Jules i våra tankar, twittrer Marcus Ericsson.
– Ett år...Han finns itne hos oss längre, men vi kommer aldrig att glömma honom. Låt oss göra en fantastisk show för JB17.
Stora regnmängder
Enligt undersökningen var en av orsakerna vattenmängden på banan, en annan att det var för mörkt ute och en tredje att Bianchi inte sänkte farten tillräckligt mycket trots att funktionärerna viftade med dubbla gula flaggor.
– Jag skulle ljuga om jag säger att det inte kommer att bli tufft för oss, säger Manor Marussias VD Graeme Lowdon till motorsporttotal.
– Det var många av våra medarbetare som var med här för ett år sedan.
Sedan dess har arrangörerna förbättrat dräneringen på banan, loppet startar i år en timme tidigare än förra året för att förbättra ljusförhållandena och man använder den virtuella säkerhetsbilen som tvingar förarna att sänka farten.
Men en sak kan man inte påverka - vädret.
Även i år riskerar en tyfon att dra in över Suzuka under tävlingshelgen och den för med sig häftiga oväder med stora regnmängder och svårbedömda vindar. Under fredagens träningar är det risk för regn, även under lördagens kval och söndagens lopp är det risk för stora mängder nederbörd vilket kan ställa till problem för förarna.
Mercedes comeback?
Ferraris Sebastian Vettel vann söndagens stadslopp i Singapore, samtidigt som säsongens dominanter Mercedes hade stora problem. VM-ledande Lewis Hamilton bröt loppet och Nico Rosberg var bara fyra i mål. På Suzuka bör Mercedes, under normala omständigheter, vara tillbaka i toppen. Här används de hårdare däcken, vilket talar för Mercedes och mot Ferrari, det är dessutom en bana där det krävs en stark motor och bra aerodynamik, något som också talar för Mercedes.
– Formkurvan ändrar sig från bana till bana. Singapore var perfekt för oss, Japan däremot är inte alls speciellt bra, säger Ferraris stallchef Maurizio Arrivabene.
– Den påminner om Silverstone och det är en bana där vi har haft problem de senaste åren.
Om det inte vädret ändrar förutsättningarna än en gång.