Han debuterade 1988. Har vunnit 71 etappsegrar och 13 tävlingar.
52 år gammal kommer han tillbaka – för att vinna igen.
– Det är inget skämt, säger Stephane Peterhansel.
– Jag har kört Dakarrallyt i 30 år.
Vi går tillbaka till 1980-talet, då älskade Stephane Peterhansel att köra skateboard och han njöt av att följa Dakarrallyt på TV. Då kördes det genom Afrika, han drömde om att köra tävlingen och kanske vinna en av idrottsvärldens tuffaste utmaningar någon gång.
I dag är han en ikon i Dakarrallyt. Han har visserligen två VM-titlar i enduro, men det är ökenrallyt som gjort fransmannen till en legendar inom motorsporten. Han tog sin första seger med en motorcykel 1991 och det följde han upp med ytterligare fem segrar innan han bytte färdmedel. Sedan 2004 har han vunnit sju Dakarrallyn med bil. Han vann i Afrika och han har också vunnit tävlingen sedan den flyttat till Sydamerika. I fjol tog han sin 13:e seger - 51 år gammal.
– Motivation? Det frågar jag inte ens efter. Motorsport har alltid varit min passion och det är roligt, säger Stephane Peterhansel till motorsporttotal.
Dessutom är maratonrally en gren som passar äldre förare. När 18-årige Max Verstappen vinner lopp i F1, 21-årige Pascal Wehrlein blir mästare i DTM och 16-årige Kalle Rovanperä omhuldas av WRC-team är det de äldre männen som dominerar i Dakar. Faktum är att Giniel de Villiers är den yngste föraren som vunnit tävlingen de senaste 20 åren, han var 36 när han vann Dakarrallyt 2009.
De två senaste åren är det däremot Peterhansel som vunnit - plus 50 båda gångerna.
– Man behöver vara lite klok, kunna lösa problem när de uppstår och man får inte bli stressad, det brukar vara svårt för yngre personer, säger Peterhansel.
– Det behövs väldigt mycket erfarenheter för att köra maratonrally, unga förare är ofta snabba men de saknar rätt reflexer och klarar inte av att analysera de situationer som uppstår.
Det är något som även hans teamkollega hos Peugeot, Sebastien Loeb, fått erfara. Mannen som vunnit nio VM-titlar i rally har varit snabb i Dakar, men har inte klarat av att köra hela tävlingen utan missöden.
– Ibland måste man köpa att man förlorar tid om man vill ta sig i mål på en etapp. Gör man inte det, utan gör någon miss istället så kommer man inte i mål överhuvudtaget, säger Peterhansel.
– Det har jag lärt mig. Och det har gett honom 13 vinster - under 30 års tävlande i Dakar.