Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Signe, Signhild

”Som att möta en riktigt bra boxare – det snurrar”

Uppdaterad 2011-08-23 | Publicerad 2010-08-29

Så är Eau Rouge – världens häftigaste kurva

Sebastian Vettel kör genom Eau Rouge under träningen på Spa-banan.

Du ser bara himmeln – och måste trycka gasen i botten.

Välkommen till Eau Roge. Världens häftigaste kurva.

När F1-sporten nu är i Belgien pratas det i stort sett bara om en enda sak, den tredje kurvan. Eau Rouge, en kurva som länge ansetts vara världens farligaste och efter en krasch 1999 sägs Jac Villeneuve ha skrivit på sitt autografkort:

”Jag har överlevt Eau Rouge”.

Ofta dålig sikt i kurvan

I Belgien kan det ofta regna och när sikten är dålig blir kurvan enormt knepig. Den är betydligt brantare än vad man tror när man ser den på tv och när förarna kommer ner i sänkan så får de kämpa med krafter som är tre fyra gånger så stora som kroppsvikten. Nere i cockpit ser de ingenting annat än himlen. Det betyder att de måste lita på sin instinkt och trycka gasen i botten.

Hastigheten är i det ögonblicket mellan 280 och 300 kilometer i timmen.

– Eau Rouge kan man jämföra med att möta en riktigt bra boxare, det bara snurrar, säger den förre F1-föraren Gerhard Berger till Motorsporttotal.

– Du kör nedför och det känns verkligen i magen och sedan kör du upp igen. När du är längst ner i sänkan så ser du ingenting alls, ingenting mer än himlen. Att trycka gasen i botten där är något av det häftigaste som man kan göra som förare.

Förarna kör i full gas i ungefär 24 sekunder – och de älskar det.

Både rädsla och glädje

Det handlar om en skräckblandad förtjusning:

– Det är en fantastisk känsla att gå genom Eau Rouge med full fart. Jag känner en blandning av skräck och förtjusning, sa den dubble F1-mästaren Mikka Häkkinen under sin karriär och dagens förare är lika begeistrade:

– Man kör i fullgas och måste träffa linjen perfekt. Gör man inte det kommer man fel till nästa och till nästa, du kan inte kompensera, säger Heikki Kovalainen, Lotus till Motorsportmagazin.

– Det är en utmaning som vi förare älskar och som är fantastiskt skoj.

Följ ämnen i artikeln