Sportbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Här fixar HV71 hela 3,5 miljoner

Efter helkvällen är jag frälst – CHL är fantastiskt snyggt

JÖNKÖPING. Nya Champions Hockey League (CHL) är så proffsigt skött att VM framstår som en kalkonturneringen.

CHL är allt vad VM borde vara.

Snyggt förpackat, fritt från blåbär och mer än dubbelt så mycket i prispengar.

HV 71 har redan dragit in motsvarande 3,5 miljoner kronor efter segern mot Bern (6–2) i går. Tre miljoner i startpengar och en halv miljon för gruppspelssegern.

Nya CHL visar vad man kan göra för väcka liv i ett slumrande och bortglömt arrangemang som Europacupen. Snygga vinjetter, proffsiga tv-sändningar, en hemsida med levande bilder och nya, snygga tröjor till varje lag. Och utan minsta reklam på is och sarger.

Jag fick nästan gnugga mig i ögonen då jag klev ut i Kinnarps Arena i går.

Det var väl på 60-talet någon gång, jag senast såg en hockeyrink så befriad från reklam och tröjor som inte var fullsmetade med olika företagslogotyper.

CHL är fantastiskt snyggt förpackat redan från början och det märks att det är samma fullblodsproffs som låg bakom fotbollens Champions League som stått för arbetet.

Schweizbaserade Ovations Sport och vd:n Craig Thompson har säkerligen tagit bra betalt för sina tjänster, men de har också dragit in miljoner och gjort ett helvetes bra jobb.

Ryska gaspengar ger motivation

För det första har de krympt turneringen till de tolv mest framgångsrika klubbarna i Europa i fjol och där lag från stornationer som Tjeckien, Sverige, Finland och Ryssland kunnat direktkvalificera sig.

Lägg till prispengar på nästan 100 miljoner (tacka ryska gasjätten Gazprom för det mesta) som gör att lagen har något mer än äran att spela för, i en tid då det mesta handlar om ekonomi för klubbarna.

Och få sedan alla att acceptera villkoren och ställa upp med sina bästa lag. Och övertyga sedan fansen att det är värt att titta på. För bara ett år sedan hade jag sagt att det var omöjligt. Men efter en helkväll i Kinnarps Arena i går är jag frälst. HV 71–Bern var så gott som utsåld (6 903 åskådare i en arena som tar in 7 038).

Och publiken fick se riktig gladhockey.

HV 71 kom ut och bara flög fram. De vann skotten med 16–2 i första perioden.

CHL kan lyfta HV i vinter

Så här bra har de inte spelat sedan premiären mot Frölunda. Och finska nyförvärvet Teemu Laine har fått det att lossna sedan han hamnade bredvid Johan Davidsson och Jukka Voutilainen. Tre mål på de två matcher han spelat med de båda, varav två i går. Tidigare hade han inte gjort ett enda i elitserien.

Och vilket power play. HV blir livsfarliga även i vinter och jag tror faktiskt att Champions League kan hjälpa till att lyfta dem.

Jag pratade med några av spelarna efteråt och alla gillade nya CHL.

– Ja, det var kul. Och de här tröjorna skulle vi ha jämt, sa Stefan Liv och hänvisade till de specialframtagna matchtröjorna då klubbmärket dominerar.

VM behöver samma nytänk.

Men där är det Infront som ansvarar för arrangemanget och inte Ovation Sports.

Jag antar att Internationella Ishockeyförbundet (IIHF) ångrar det i dag.

CHL har 100 miljoner i prispengar. VM har 40 och är en förlustaffär för alla deltagande lag utom arrangörslandet.

CHL har tolv lag. VM har sexton. Det gör att det är alldeles för många blåbär med. VM borde också ned till max tolv lag för att få lite tempo i turneringen och slippa de första gruppspelsmatcherna som  helt iskalla ur publiksynpunkt.

Se och lär, säger jag bara.

CHL lyckades i första försöket.

Det var 13 000 åskådare i Berlin, utsålt i ryska Ufa (8 500). Det var bara i Prag som publiken svek. Det kom bara drygt 4 000 för att se Slavia Prag mot Linköping.

Sedan vet jag inte hur långt det bär.

Men jag är övertygad om att publiken i Jönköping kommer tillbaka nästa match.

Följ ämnen i artikeln