F1-chefens krav på Marcus Ericsson

Publicerad 2014-01-21

”This is it, det är sista chansen”

Marcus Ericsson, 23, debuterar i Formel 1.

Men det är prestera – eller försvinna för svensken.

Caterham-chefen hotar att dra sig ur om resultaten uteblir.

– This is it, det är sista chansen, säger Caterhams Tony Fernandes.

På tisdagen bekräftades spekulationerna: Marcus Ericsson blir till kommande säsong F1-förare för Caterham-stallet.

Därmed blir Ericsson den förste svensken som tävlar i F1-sammanhang sedan 1991.

– Det har varit en rätt så lång process. Alla F1-team har bra koll på GP2, och det var väl där det började. Sen har folket runt mig haft kontakt med Caterham, medan jag har fokuserat på min körning. Men nu på slutet har jag ju märkt att det varit nära, säger Marcus Ericsson till Viasat Motor.

Stenhårda krav

Men med nytt förarjobb kommer också förväntningar – och stenhårda krav.

Samtidigt som Caterham presenterade Ericsson och japanen Kamui Kobayashi som nya förare kräver Caterham-chefen Tony Fernandes resultat.

Inflytelserika entreprenören från Malaysia, som dessutom äger Queens Park Rangers och flygbolaget Air Asia, menar att det blir ett nyckelår för stallet.

– Mitt meddelande till de 250 personerna här i fabriken är att vi måste gå för det i år. This is it, det är sista chansen. Vi har gett er den bästa infrastrukturen, de mest lovande förarna så nu är det upp till er, säger Fernandes enligt Autosport.

”Det finns en gräns”

Caterham har kammat hem noll poäng i F1-cirkusen och Fernandes kräver avkastning för sitt engagemang.

– Jag måste känna att vi kommer någonstans. Om jag känner att vi kan tävla, då är det bra men om vi inte gör det måste vi på allvar utvärdera oss själva och ställa oss frågan: är det här logiskt? Om vi inte konkurrerar, om vi är två sekunder bakom alla andra – då har vi inte gjort några framsteg.

Tony Fernandes hotar med att lämna stallet efter fem år.

– Om vi är där bak tror jag inte att jag kommer fortsätta. Inget är hugget i sten men efter fem år utan poäng finns det en gräns vad gäller tålamod, pengar, motivation och så vidare, säger Fernandes enligt Autosport.

Följ ämnen i artikeln