Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Ellen, Lena

TV 3 blir huvudkanal för OS-sändningarna

Publicerad 2013-11-07

”Det är vår äldsta och mest välkända kanal”

Erik Westerberg, sportchef på Viasat. ”Vi är ödmjuka inför den här uppgiften, säger han om MTG:s sändningar från OS.

Mediebolaget MTG har tagit över OS-sändningarna från SVT och TV4.

Nu står det klart att TV 3 kommer bli huvudkanalen i sändningarna från Sotji.

– Det är vår äldsta och mest välkända kanal inom nationell sport, säger Joachim Nordlind, MTG TV:s vd.

För första gången på 60 år kommer SVT inte att sända de olympiska spelen. Tävlingarna från Sotji nästa år kommer istället att sändas av kommersiella MTG.

Såväl SVT som TV4 har senaste dagarna uttryckt besvikelse och ilska över att de inte tillåts få ackrediteringar och tillgång till intervjuer i tävlingszonen.

I dag svarade MTG på kritiken om deras rättigheter:

– Vi har aldrig hindrat SVT men OS är en stor rättighet och styrs centralt av IOK. Vid nyhetsrätten kan vi ge andra bolag en utökad nyhetsrätt men då måste IOK ge sitt godkännande, säger Viasats sportchef Erik Westberg.

TV 3 huvudkanalen

På torsdagen kallade MTG till presskonferens för att berätta om sin historiska OS-satsning.

Allt som produceras från Sotji kommer att visas i Viasats sportkanaler samt på webbplatsen Viaplay, berättade man.

TV 3 kommer vara huvudkanalen för mediebolagets sändningar till svenska folket och TV10 den kompletterande kanalen.

Bland annat kommer invigningen, de ’hetaste tävlingarna’ enligt MTG och studioprogram varje kväll mellan 20.00-22.30 sändas i TV3.

– Vi sänder över 600 timmar över reklamfinansierade kanaler. Vi kommer ha TV3 som huvudkanal. Det är vår äldsta och mest välkända kanal inom nationell sport, säger Joachim Nordlind, MTG TV:s vd.

Enligt Joachim Nordlind har i dag nio av tio tv-tittare tillgång till kanalens sändningar.

”Känns naturligt”

– Det känns naturligt att ha den största och bredaste kanalen. Vi kommer komplettera sändningarna med TV10. Kanalen kan ses av tre av fyra tittare, fortsätter han.

MTG har inför OS fått kritik för att viktiga moment under olympiska spelen eventuellt kan drunkna i reklamavbrott. Nordlind poängterar att OS är ett reklambärande evenemang men tillägger ändå:

– Vi kommer vara extremt försiktiga i exempelvis grenarna längdskidor och skidskytte. Det kommer vara betydligt mindre reklam i de sändningarna, säger Joachim Nordlind.

Fotnot: OS avgörs 7–23 februari i Sotji, Ryssland.

Fotnot 2: Enligt färska siffror från mms har 84 procent av svenska hushållen tillgång till TV 3. Samma sifror för TV 10 är 53 procent.