Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Nils

”Jag förstår värdet av att synas – inte bara för fansen”

Uppdaterad 2014-11-17 | Publicerad 2014-10-19

Följ med Charlotte Kalla när hon bygger upp sitt eget varumärke

OS-succén gav Charlotte Kalla en gyllene plattform.

Skidstjärnan, som vill uppfattas som energifylld, energisk, naturlig och glad, har skrivit nya avtal, gjort ett strategiskt arbete kring sitt eget varumärke och ­under hösten testat att vara mer aktiv på sociala medier.

Men nu drar Charlotte Kalla själv ­ i handbromsen för det personliga engagemanget.

– Jag vill inte vara en businesswoman, säger hon.

Charlotte Kalla sneglar upp på storbildsskärmen vid scen. Hon ser sig själv sätta in trycket i innerkurvan på stadion i Sotji och pressa sig förbi finskan Krista Lähteenmäki och tyskan Denise­ Hermann på stafettupploppet. Kommentatorerna skriker, Charlotte Kalla biter sig i läppen där hon sitter i en av de bakre bänkraderna. 

Hon pustar ut och kliver upp på scen. Stafetthjälten är klädd i blå blus, svarta jeans. Hon håller en papperslapp med stödord i ena handen.

”Otroligt härlig känsla”

Så ger hon sin bild av succésäsongen.  Berättar om förändringarna som ledde henne­ rätt och det stora kvittot hon fick på vägen: världscupen i Lillehammer, december 2013, 10 km klassisk stil. Charlotte Kalla­ körde in som tvåa efter polskan Justyna ­Kowalczyk, före norskorna.

– När jag skulle in och varva vågade jag inte tro på varvtiderna. Det stämde inte överens. Johaug och Björgen var bakom mig. Det var inte på riktigt på något vis.

– Hade jag helt tappat känslan? Kommer jag att dö på nästa varv? 

– Jag bara fortsatte. Det var en otroligt härlig känsla. Jag var nog lite chockad under loppet. Den input jag fick stämde inte med hur det brukar vara.

Men det stämde. Och det var bara början.

Flera av åhörarna i lokalen känner Charlotte Kalla väl. Några av dem är i lära-känna-fasen. Skidstjärnan har inför årets VM-säsong bytt stav- och pjäxmärke. Hon har efter succén kunnat vara selektiv i urvalet av nya sponsorer.

För andra året i rad har hon tillsammans med sin manager Keith Karlsson samlat alla inför säsongen.

– Det är söndag i dag, inte ens en arbetsdag. Ändå väljer så många att komma, det uppskattar jag, säger Charlotte.

Sponsorfamiljen ler. Det gör också hennes riktiga familj.

På stolsraderna sitter sambon Anders Svanebo och pappa Per-Erik som hjälper till i dotterns företag.

Här finns också Susanna Kallur. Friidrottsstjärnan och skidstjärnan fann varandra över en kopp te och nu ses de i ÅF:s lokaler. De småsnackar, delar erfarenheter och lär känna varandra, det är starten på ett framtida samarbete mellan två starka kvinnliga förebilder.

Avtalet med teknikkonsultbolaget ger Charlotte Kalla också en individuell studieplan. Hon börjar förbereda sig för ett liv ­efter skidkarriären.

I en folder som delas ut på träffen finns en text. Den är ett levande dokument och kommer att ändras igen. Den har tagit tid att skriva och skrivits om flera gånger.

– Det har tagit två och ett halvt år, säger Charlotte Kalla.

Den handlar om henne själv. Under våren 2012 inleddes ett strategiarbete kring Charlotte Kallas personliga varumärke. 

Varumärkesexperten Tommy Lindgren på Zellout har varit delaktig i processen.

Charlotte Kalla har svarat på frågor, fått ringa in, tänka om, se sig själv.

Tommy Lindgren berättar inför gruppen om värden som är viktiga för Charlotte. Att hon innerst inne strävar efter att vara rak, ärlig, disciplinerad, noggrann och harmonisk.

– Vad erbjuder hon? En personlighet som är utåtriktad, glad och naturlig, säger Tommy Lindgren.

Charlotte Kalla, som satsat hårt på mental träning med psykologen Thomas Nilsson, medger att varumärkesarbetet också varit en mental resa.

– Hur är jag i dag, hur vill jag vara..? Det är intressant, som personlig utveckling, säger Charlotte Kalla.

Hon har under hösten blivit mer synlig och det är förstås ingen slump.

Hennes personliga hemsida putsas, ­hennes Facebooksida lika så.

– Jag förstår värdet av att synas. Inte bara för fansen utan även för de företag som finns runtomkring mig och som gör det möjligt för mig att satsa fullt ut på skidåkning, säger Charlotte Kalla.

VM på hemmaplan är en unik chans. Medan Charlotte Kalla förbereder sig i spåren planeras kampanjer som kommer att innebära en viss Kalla-feber i Sverige.

Under söndagen får vi höra om satsningen på sociala medier, om uppdateringar på Facebook och personliga hashtaggar.

Vi pratar med Charlotte Kalla om satsningen, men några dagar efter träffen hör hon av sig igen.

Hon har funderat, lyssnat inåt och kommit till en annan insikt.

Charlotte Kalla har bestämt sig för att dra i handbromsen en aning. 27-åringen från ­Tärendö vill inte ge löften hon har svårt att hålla. Det skulle strida mot hennes personlighet.

– Jag har de senaste dagarna känt att jag inte kan lägga ner den tid, energi och fokus som krävs, säger Charlotte Kalla.

”Jag vill inte dela allt på Facebook”

Planen har varit att hennes personliga ­Facebook-sida ska skötas av Tommy Lindgren med Charlottes godkännande av innehåll. Nu berättar Charlotte Kalla att hon, när hon står inför den viktiga VM-säsongen, inte­ är beredd på den extra utmaningen. Kanske i framtiden, men inte just nu.

– Att godkänna, planera om för Facebook är inte hållbart just nu. Allt låter jättebra och strukturerna finns där men från och med nu vill jag ha fokus på sporten, säger hon.

Den omskrivna skidstjärnan är dock väl införstådd med att det kan vara bra att visa en annan sida än den som syns i media.

– Jag tror det är viktigt för de som följer med att inte bara se det som skrivs i tidningar, sänds i tv eller kommer i en poddcast. Det känns kul att kunna bidra med bilder från vardagen också. Men jag vill inte dela allt, jag vill fortfarande behålla personlig integritet, säger hon.

Hon kommer fortsätta att publicera bilder på sitt Instagram, när känslan är rätt.

Vad vill du förmedla med dina bilder på ­Instagram?

– En sådan här dag är det nog inte så många som har koll på så det kan vara något, att jag tränar däremot förväntar sig rätt många. När jag får feeling kommer det en bild. Men det gäller att vara fokuserad på uppgiften istället för att jaga feeling för en bild på Instagram. 

Söker dig själv på sociala medier?

– Instagram när någon taggar en, då brukar jag gå in och se vad jag dyker upp.

Är du nöjd med bilden som målas av dig?

– Ja ofta. Men det känns som den inte alltid är jättemänsklig.

Senast vi sågs för Sportbladets unika ­serie ”Kalla mot VM” var för en månad sedan i Ramsau, Österrike. Då var Charlotte lite sliten. Den tuffa träningen ­hade tagit ut sin rätt, sidoengagemangen hade också­ frestat på energin.

Förväntningarna inför VM i Falun är enorma. Från henne själv, från fansen och sponsorerna.

Det är där det krockar lite, det här med bilden kring henne som hon själv beskriver som ”inte jättemänsklig”:

– Alla ville en så väl. Man får höra ”Lycka till i vinter, jag hoppas att det går ännu bättre än förra året”. Då tänker jag vet ni hur mycket jag måste lägga ner för att det ska gå lika bra. Är det förväntningarna som folk har?

– Det är inte bara copy and paste och så blir det lika bra. Det är andra förutsättningar,  det är andra krav som ställs när nu med en framgång. Jag tänker att det krävs jättemycket bara för att bibehålla en nivå. Och för att utvecklats. Men man måste få arbetsro, säger hon.

Magnus Ingesson har varit Charlotte Kallas tränare sedan 2008. De känner varandra väl och har stort förtroende för varandra. Han vet också vilken tid och energi som ligger bakom framgångarna och inför sponsorerna tar polisen från Piteå chansen att värna om Charlotte.

– Nu har vi pratat om varumärke och värdet av Charlotte. Nu kommer jag att göra något helt annat. Jag märkte i våras att det fanns en annan aspekt att hänsyn till. Vad kan det vara? Det är ni! Och media. Då tänker ni att ja, ha – här betalar vi bra med pengar och så säger han sådär....

– Ni är viktiga för Charlotte, väldigt viktiga men jag tror att det är här som vi kan samverka. Äter ni upp Charlotte har Keith (Karlsson, managern) inget att sälja om ett par år... Jag är som ett litet skydd för henne, så hon kan göra det hon måste göra.

Att Magnus Ingesson tar den rollen betyder mycket för Charlotte. 

Sponsordagen är ett crescendo på hennes försäsong utanför skidspåren. Kampanjer och satsningar får nu rulla på.

Dagarna efter i de italienska alperna vet hon vad som krävs för att hon ska ge sig själv rätt förutsättningar inför VM i Falun. Det är tid för träning, vila och återhämtning.

Hon har ju faktiskt lovat sig själv.

När Johan Olsson firade sitt guld efter femmilen i Val di Fiemme 2013 var Charlotte Kalla varm i själen för hans skull men samtidigt växte en beslutsamhet fram.

– Känslan var att nä, jag ska aldrig mer åka från ett mästerskap utan individuell medalj, berättar Charlotte Kalla.

Kalla på sociala medier

Följ ämnen i artikeln