Malaysias GP är kaos

Publicerad 2012-03-24

Antingen stekhet med 40 grader varmt eller ösregn

Sjöutsikt 2009 fick man avbryta Malaysias grand prix efter 32 varv på grund av det häftiga ovädret.

Värmeslakt – eller monsunregn?

Det finns två alternativ.

Men en sak är klar. Malaysias GP är alltid ett kaos.

Följ ämnen
Formel 1

F1 har anlänt till Sepang och årets andra F1-lopp. Här väntar närmare 30 grader i luften och luftfuktigheten på upp till 90 procent. För förarna betyder det att det är över 40 grader varmt i cockpit och de förlorar ungefär tre kilo i vikt på ett enda lopp.

Det gör att tävlingen är en av de absolut tuffaste under säsongen, både för förarna och för materialet.

– Vi är mest oroliga för att kroppen ska bli överhettad, säger Lotus läkare Ricciardo Ceccarelli till Motorsporttotal.

– Det är inte så ofta som det handlar om uttorkning, för när det är så här fuktigt så avdunstar inte kroppen svett, utan den stannar på huden. Därför är man så klibbig hela tiden, men detta gör också att svetten inte har någon kylande effekt alls. Kroppstemperaturen stiger och i värsta fall blir den överhettad. Även om det inte är så illa så blir det betydligt svårare att koncentrera sig när temperaturen i kroppen ökar.

Fyller kläderna med is

För att kyla förarna så fyller man hjälm, handskar och skor med torr is, sedan rekommenderas förarna att ta en kort, men iskall dusch strax före start. Dessutom måste förarna dricka minst fyra liter om dagen, flera dagar före tävlingen, för att klara av matchen mot hettan.

– Killarna måste också ställa om sin kost, de ska äta frukt och grönsaker, tyngre mat kräver mer av kroppen och det höjer kroppstemperaturen, säger Lotus läkare.

Men hettan är inte det enda problemet. Det finns också en risk för regn eftersom tävlingen nu- mera startar under eftermiddagen. Då handlar det om skyfall.

– Det är under den sena eftermiddagen som det regnar här, och man märker verkligen när det kommer, säger Mark Webber till YallaF1.

– Det är verkligen någonting som vi ska vara oroliga för.

2009, när Jenson Button vann, öste regnet ner i sådana mängder att tävlingen till slut avbröts, men eftersom man inte kunnat köra 75 procent av distansen delades bara halva poängen ut.

Regnar syndafloder

– Problemet är de höga temperaturerna och den höga luftfuktigheten, samt att man aldrig vet vad vädret tar sig till, säger Jenson Button.

– Det är det som är grejen, när det regnar här så är det syndafloden.

Risken för regn ligger i morgon på mellan 30 och 60 procent.

Så räkna med en värmeslakt – eller ett regnkaos.

Följ ämnen i artikeln