Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Nordea ny titelsponsor för 'Scandinavian Masters'

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-22

Går in med 60 miljoner kronor över tre år

Nu har Sveriges ”nya” Europatourtävling säkrat en ny titelsponsor.

Den till 20 procent statsägda storbanken Nordea går in med drygt 60 miljoner kronor de närmaste tre åren.

– Otroligt skönt och detta ger oss nya goda förutsättningar att utveckla tävlingen, säger Fredrik Nilsmark, Vd för Nordea Scandinavian Masters.

Förra veckan meddelade tävlingen att SAS inte utnyttjar förlängningsklausulen utan hoppar av som titelsponsor.

Idag presenterar tävlingen sin nya titelsponsor, Nordea, vid en presskonferens i Stockholm och avtalet är det största någonsin i golfsammanhang i Norden.

Tar över svenska touren

Banken går in med drygt 20 miljoner kronor per år i tre år och tar också över förra SAS Masters-tour som nu blir Nordea Tour.

De ökade sponsorpengarna innebär också att tävlingen tar ett första steg mot att fullborda visionen – att blir Europas näst största tävling.

50 miljoner kronor

I år var prispotten på 10 miljoner kronor, nästa år ska den vara fördubblad. Om fem år?

– Årets prispott var plats 46 bland European Tours 50 tävlingar men inom fem år ska potten vara 50 miljoner kronor, säger Björn Örås som äger värdbanan Bro Hof.

Nordea är den största banken i Sverige med över tio miljoner privatkunder och ett börsvärde vid årskiftet på över 160 miljarder kronor.

Följ ämnen i artikeln