De styr en mästare

Publicerad 2012-05-27

Sju personer, 14 monitorer – så skapar de seger-strategin

Red Bulls Pitwall.

Här skapas en mästare och härifrån styrs en mästare.

Här är de sju vise männen bakom Red Bulls mästarteam och Sportbladet förklarar vad de egentligen sysslar med under ett lopp.

Följ ämnen
Formel 1

Mitt emot garaget, på andra sidan av depårakan finns ett skrivbord framför 14 TV-skärmar och ett stort antal monitorer. Där sitter sju man som kan avgöra ett F1-lopp, ja en hel F1-säsong.

Där sitter Red Bulls starka team.

Själva arbetsplatsen kallas för pitwall och den flyttas med från tävling till tävling.

Det tar 16 timmar för två man att bygga upp den sju meter långa och 1,2 ton tunga arbetsplatsen intill banan. Där arbetar sju man och var och en har två skärmar och upp till sex monitorer framför sig under loppet.

Där får de information från tävlingsledningen, sektortiderna för de olika förarna, ser antalet varv som är körda och maxhastighet. Där finns statistik som lufttryck, luftfuktighet, vindstyrka och asfaltens temperatur. Kort sagt, där finns allt som behövs för att man ska kunna hitta den vinnande strategin.

För Red Bull har arbetet varit framgångsrikt, på två år har det gett fyra VM-titlar – nu är Sebastian Vettel och Red Bull på jakt efter den tredje förartiteln och tredje konstruktörstiteln.

DE JOBBAR I RED BULLS PITWALL

Jonathan Wheatley – team manager

Tidigare var han faktiskt Michael Schumachers mekaniker hos Benetton, nu är han chef över depåstoppen och har koll på reglerna. Det är han som ser till att protester kommer in till tävlingsledningen.

Adrian Newey – chefstekniker

Är flygingenjör i grunden. Han är också mannen bakom designen av Red Bulls bilar, kallas för geni. Under loppet håller han koll på strategin och hur bilen förhåller sig på banan.

Christian Horner – stallchef

Arbetade tillsammans med Björn Wirdheim innan han gick vidare till Red Bull. Är mannen som fäller det avgörande beslutet, lyssnar på all radiotrafik – och som också är först med att gratulera en segrare.

Andrew Damerum – chef tävlingsingenjörerna

Håller under loppet kontrakt med förarna och deras tävlingsingenjörer, analyserar information och har också koll på väderleksrapporterna.

Will Courtenay – chefsstrateg

Red Bull har ett dataprogram som räknar ut miljoner olika strategier, Courtenay, som studerat på universitetet i Cambridge, går igenom dem och väljer den strategin som är bäst.

Guillaume Rocquelin – tävlingsingenjör (för Sebastian Vettel)

Det är han som är Sebastian Vettels närmsta man och han kontaktar mästaren via radion under loppet, han har koll på mellantider, konkurrenter och på däckens status under loppet.

Ciaron Pilbeam – tävlingsingenjör (för Mark Webber)

Gör samma jobb som Sebastian Vettels tävlingsingenjör.

Följ ämnen i artikeln