”Haha, du skulle inte komma ut ur depån”

Publicerad 2014-10-12

Svenske F1-föraren Marcus Ericsson om sjuka G-krafter, krav på millimeterprecision – och en vy som kan orsaka panik

En ratt, överdelen av chassit och toppen av två framdäck.

Det är vad en F1-förare tittar på när han kör i över 250 km/timmen.

– Du får panik över att du faktiskt inte ser någonting, säger Marcus Ericsson.

Följ ämnen
Formel 1

För tio månader sedan drömde Marcus Ericsson om F1, men han hade ingen aning om vad som väntade honom. När han väl fick chansen att testa sin Caterham för första gången i februari så hade han problem. Även om han hade testat för Mercedes redan 2009 så var känslan överväldigande.

– Det är så olikt en vanlig bil att det inte ens går att jämföra, det är som innebandy och ishockey ungefär, säger Marcus Ericsson när han gör ett ärligt försök att förklara för Sportbladets läsare hur det egentligen är att köra F1.

– Det handlar mycket om att förstå själva grejen, när du kör med full gas är G-krafterna är helt sjuka och när du sedan bromsar så är det ännu värre. Det är svårt att förklara, men du kör full fart, rätt mot en vägg, ska bromsa sent och bara det går emot vanligt vätt. Sedan lägger du på G-krafter på det.

Upp till 1 000 kurvor

Under ett vanligt lopp är det någonstans mellan 14 och 17 kurvor och förarna kör runt 60 varv. Ibland fler, som i Monaco där det är 19 kurvor per varv och eftersom förarna kör 78 varv är det 1 000 kurvor under en tävling. Ibland färre, som på Spa i Belgien där det bara är 44 varv och ett varv är över sju kilometer långt.

– Du har en bromspunkt ungefär 80 meter före kurvan, inte som när du kör bil och förbereder dig 350 meter innan. När du bromsar sparkar du i bromsen så hårt du kan, när du saktar ner försöker du växla ner så mjukt det går och sedan accelererar du igen. Allt detta går på bara någon sekund. För mig sitter det i ryggmärgen, det måste det göra för annars blir det helt kaos i alla system.

– Ingen vanlig person kan göra det, det är helt onaturligt, men det är så det fungerar.

Hur lär man sig att övervinna känslan av att det är omöjligt?

– Först och främst måste du lära dig att lita på de otroliga krafterna. Det är övernaturliga krafter, att komma i 300 knyck och bromsa ner 80 meter före kurvan ska inte fungera, men det gör det i en F1:a och du måste vara övertygad om att det verkligen fungerar. Det är en otroligt tunn och fin linje, ligger bromspunkten på 78 meter innan kurvan så måste du bromsa just där och inte vid 79 eller 77. Gör du det vid 77 så är det försent. När det gäller F1 är allt extremt och allt går otroligt fort.

– En annan jobbig grej är att man inte sitter i en F1:a utan man ligger, med benen lite högre upp. Bara sittpositionen är märklig.

När du sitter, förlåt halvligger, i cockpit, vad ser du då?

– Egentligen ingenting. Första gången du sätter dig där så får du panik över att du inte ser någonting. Du ser lite, inte mer än hit, där går chassit, säger Marcus Ericsson och visar med handen strax under ögat.

– Du ser inte mer än toppen av dina framdäck. Folk tror inte att det är så illa, men det är det. Du ligger ner och kör i en helt onaturlig ställning.

Hur långt skulle jag, en vanlig Andersson, komma i din F1:a innan det blir kaos?

– Ha, ha. Utan att vara elak kommer varken du eller någon annan ut ur depån.

Behövde månader

– Jag hade också jätteproblem de första gångerna, kopplingen hugger direkt och det är svårt att ta sig från stillastående om du inte är van. En formel 1-bil är byggd för att köra på gränsen för vad den klarar av och det går inte att köra ett varv försiktigt och testa. Då har du inte rätt temperatur i däcken, är de inte varma så har de inget grepp och motorn hackar. Det är egentligen det stora problemet för folk som provar. Kort sagt, det går inte att provköra F1, säger Marcus Ericsson.

Hur lång tid tog det innan du kände att du var ett med bilen?

– Det tog ungefär fyra månader innan jag började få en genuin känsla, men då var det också mycket problem och ett väldigt strul under testerna och början av säsongen. Någonstans i slutet av april fick man en känsla för vad som ligger i linje med bilens karaktär.

* Rysslands GP, 12.30 i Viasat Motor

Följ ämnen i artikeln