Red Bull kommer hem

Publicerad 2014-06-21

Stallchefen Christian Horner i exklusiv intervju om framgångssagan: Vi har roligt

41-årige Christian Horner har varit med på hela Red Bulls makalösa F1-resa.

Dietrich Mateschitz hade en dröm, att vinna VM med sitt Red Bull.

Det tog fem år.

När han lyckats med det ville han föra F1 tillbaka till Österrike.

Nu har han gjort det med.

I helgen kör serien på Red Bull Ring och i en exklusiv intervju med Sportbladet berättar stallchefen Christian Horner om hur stallet gått från att byta däck i rymdkostymer till att skriva om historieböckerna.

2004 tittade den österrikiske affärsmannen Dietrich Mateschitz på nya spännande projekt. Han hade redan gjort Red Bull till en av de mest köpta energidryckerna i världen och i november bestämde han sig för att köpa Jaguar Racing. Han döpte om stallet till Red Bull Racing och lite senare samma år köpte han också den tidigare F1-banan A1 i Spielberg, Österrike.

En av de första personerna som anställdes var Christian Horner, då stallchef för Arden i F3000 och manager för svenske Björn Wirdheim. Han var bara 31 år, hade ingen erfarenhet av F1 och blev den yngsta stallchefen inom racingens kungaklass.

– Det första jag fick göra var att förvandla stallet till ett stall som faktiskt kunde vara med och slåss om segrar, berättar Christian Horner när vi möts i Red Bulls enorma energistation som under F1-helgerna i Europa är parkerad i paddock, området bakom garaget där förare, teampersonal och journalister trängs med tv-kameror och kändisar.

– Dietrich har alltid haft en vision, han ville inte bara delta utan han ville vinna mästerskapet och bli bäst i världen. Just då var det mest en dröm. Det viktiga var att få tag på rätt folk, få rätt struktur på teamet och få samarbetet att fungera.

Målet med säsongen var att ta tio poäng, så många poäng hade Jaguar tagit året innan. Tillsammans med erfarne David Coulthard och den unge österrikaren Christian Klien nådde Red Bull det målet på två lopp. Nästa målsättning var att skapa uppmärksamhet kring teamet och till Monacos GP 2005 valde man att klä ut mekanikerna i kostymer från stjärnornas krig och låta stormtrupperna ta över depåstoppen.

”En ny form av energi”

Året efter klädde förarna ut sig till Stålmannen och Christian Horner själv firade teamets första pallplacering genom att hoppa i poolen i enbart Stålmannens mantel.

– Red Bull tog med sig en ny form av energi och dynamik in i paddock, in i en ny miljö. Ingen hade sett saker som Stålmannen eller Star Wars i depån tidigare, man hade inte sett ett stort motorhome i hamnen i Monaco, säger Horner, 41.

– Man kan säga att Red Bull förändrade F1:s paddock. Det var första gången som folk såg vad Red Bull verkligen kunde göra utanför banan.

Dessutom fanns det mer att göra på banan. Samtidigt som motståndarna och experterna skakade på huvudet åt ”läskedryckstallet” pågick ett enormt hårt arbete bakom kulisserna. 2006 värvades stjärndesignern Adrian Newey från McLaren och kampen för att nå framgång intensifierades – även om konkurrenterna flinade åt dem.

– Vi visste hela tiden att det var möjligt, det gällde bara att få tag på rätt folk till rätt position och vi visste att det skulle ta tid att göra det. Samtidigt lyckades vi faktiskt vinna vårt första lopp inom fyra år och vårt första mästerskap inom fem.

Vad är skillnaden på Red Bull då, i Star Wars-kostymer, och Red Bull i dag?

– Vi har mer erfarenhet i dag, vi har upplevt så mycket mer och haft stora framgångar, men samtidigt så är grunden den samma. Vi är ett racingteam som ägs av en energi­dryck och vårt team genomsyrar de grundvärden som Red Bull står för, vi jobbar hårt, vi vill vara bäst på det vi gör, men samtidigt njuta av det. Aldrig fokusera på hur viktig du själv är, det är viktigt att ha roligt och att se till folks olika möjligheter och behov. Det handlar också om att få ut max av varje förare och låta dem ha sitt eget sätt att uttrycka sig.

Vid sidan av Red Bull äger Dietrich Mateschitz också Toro Rosso, han köpte upp F1-stallet Minardi för att kunna ge unga lovande förare ur Red Bulls olika talangprogram chansen att utvecklas.

När David Coulthard lämnade F1 2008 plockade man upp den unge talangen Sebastian Vettel från just Toro Rosso och redan sin första säsong med Red Bull var han tvåa i VM. Den andra vann han titeln.

– Red Bull har investerat i så väl Daniel (Ricciardo) som Sebastian redan tidigt i deras karriärer och de har kört i juniorstallet. När det gäller Sebastian så var det väldigt tydligt att han hade någonting speciellt. Det syntes i alla olika mästerskap som han körde på sin väg upp och han kvalificerade sig för en plats i Toro Rosso, han visade att han var värd den. Han kvalade in på pole med den bilen och han vann ett lopp med dem. Därför var det naturligt att han fick ta över när David Coulthard lade av.

Vettel vann med Toro Rosso på Monza. Hur viktig var den segern för hans karriär och ert samarbete?

– Den var otroligt viktig. Den dagen visade han, i mycket svåra förhållanden och i en mycket tuff konkurrens, att han kan hantera den typen av situation, han var och är väldigt speciell.

Han var VM-tvåa under sin första säsong hos er. Han tappade titeln i det sista loppet. Hur påverkade det resultatet ert arbete?

– Jag tror att vi inte var redo att vinna en titel än, visst hade vi en snabb bil och en väldigt ung förare. Som stall var vi inte redo att ta ut max av de möjligheter som vi hade. Ett år senare, 2010 var vi ett otroligt starkt stall och då tog vi också titeln, säger Horner och fortsätter:

– Jag har speciella och väldigt olika känslor när det gäller alla de olika titlarna. Den första, 2010, är speciell just för att det är den första och för att det var så speciella omständigheter. Att Sebastian lyckades vinna VM i säsongens allra sista lopp. Den andra var fantastiskt för att vi lyckades försvara titeln och vi lyckades säkra den rätt tidigt under säsongen. Det kändes också enormt stort. Den tredje, 2011 var en otrolig kamp och den var väldigt påfrestande, framförallt med den där avslutningen i Braslien där Sebastian plötsligt stod med nosen på bilen åt fel håll i starten och fick kämpa sig genom fältet.

”En speciell bana”

Christian Horner skrattar, skakar på huvudet och berättar sedan om den fjärde VM-titeln som stallet tog på lika många säsonger:

– Förra året var helt makalöst, otroligt, vi slog en mängd rekord och det var fantastiskt.

Målet att bli bäst i världen är uppnått. I helgen får Red Bull också köra på sin egen hemmaarena för första gången.

F1 har hittat tillbaka till Öster­rike och till just Red Bull Ring.

– Det är fantastiskt att vi får ett race på vår hemmabana. Det är verkligen ett hemmarace och det blir en fantastisk tillställning och det har alltid varit en speciell bana som förarna har tyckt mycket om. Ni har vunnit allt, fått ert hemmalopp. Vad mer finns det att sträva efter?

– Du kan alltid förbättra dig och du kan alltid vara bättre än vad du är. Vinner vi ett lopp i dag kan vi inte vara nöjda för det finns detaljer som inte är perfekta. Då måste vi få detaljerna att stämma ännu bättre för att bli ännu bättre framöver, säger Christian Horner.

– Det finns så mycket mer som vi faktiskt kan uppnå. Som jag ser det är det ett fantastiskt team som har en strålande framtid.

Följ ämnen i artikeln