Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lovisa, Louise

SILLY SEASON

Publicerad 2011-09-30

VM-kampen är redan avgjord – eller i alla fall så gott som.

Nu ser F1-teamen fram mot nästa år och det är dags att för dem att hitta nya förare och för flera förare att hitta ett stall.

Det kommer att vara väldigt svårt för flera förare att få en plats 2012 eftersom inget av toppteamen har någon ledig cockpit.

Sportbladet har sammanställt läget –och snappat upp de hetaste ryktena. Välkomna till silly season 2011!

Red Bull:

Sebastian Vettel – kontrakt till och med 2014

Mark Webber – kontrakt till och med 2012.

McLaren:

Lewis Hamilton – kontrakt till och med 2012.

Jenson Button – kontrakt till och med 2012.

Ferrari:

Fernando Alonso – kontrakt till och med 2016.

Felipe Massa – kontrakt till och med 2012.

Det snackas om: Felipe Massa lämnar efter 2012 och då ersätts av Jenson Button, McLaren, eller möjligen Sergio Perez, Sauber, som har testats av Ferrari. Även Mark Webber sägs vara ett alternativ.

Mercedes:

Michael Schumacher – kontrakt till och med 2012.

Nico Rosberg – kontrakt till och med 2015.

Det snackas om: Rosberg har enligt flera tyska medier ett nytt kontrakt till 2015, den officiella uppgiften är att kontraktstiden är hemlig.

Renault F1:

Ingen förare kontrakterad.

Det snackas om: Vitalij Petrov säger själv att han har kontrakt. Teamet däremot har inte bekräftat honom och hans prestation är inte imponerade. Han har dock med sig stora sponsorer från Ryssland.

Bruno Senna, har hoppat in under säsongen och har två stora sponsorer med sig. En viktig faktor.

Romain Grosjean, vann GP2 och har Renaults stallchef Eric Boullier som manager.

Robert Kubica, vet ännu inte om och när han kan göra comeback efter rallyolyckan inför säsongen. Renaults chefer vill ha ett besked innan oktober är över.

Williams F1

Ingen förare kontrakterad.

Det snackas om: Kimi Räikkönen har varit på besök i fabriken, men enligt hans manager förhandlar de inte. Inte än, om man får tro ryktena.

Pastor Maldonado, kör i år och har med stora statliga finansiärer från Venezuela. De är viktiga för Willians.

Rubens Barrichello, vill gärna fortsätta hos stallet, men har inga sponsorer och har inte presterat.

Adrian Sutil, det ryktas om att han besökt fabriken, själv dementerar Force Indiaföraren.

Nick Heidfeld, som lämnat Renault, letar också förarplats. Han är intresserad av Williams.

Romain Grosjean, GP2-mästaren, har redan kört F1 och anses vara beredd.

Force India

Ingen förare kontrakterad. Besked i december.

Det snackas om: Adrian Sutil har varit länge i stallet, vill fortsätta och har inga andra alternativ.

Paul di Resta, som gör sin första säsong i år, har kört bra och stöttas av stallets motorleverantör Mercedes. Det är ett plus.

Nico Hülkenberg, testförare hos Force India, gjorde en bra debutsäsong hos Williams i fjol och vill köra nästa säsong.

Sauber

Ingen förare kontrakterad.

Det snackas om: Kamui Kobayashi har kört två säsonger för teamet och är omtyckt.

Sergio Perez, debuterade i år och har en stark mexikansk sponsor med sig. Viktiga pengar för Peter Sauber och hans stall.

Nico Hülkenberg, gjorde en bra säsong hos Williams 2010, men har ingen sponsor med sig.

Scuderia Toro Rosso

Ingen förare kontrakterad.

Kommentar: Sebastien Buemi ersatte Sebastian Vettel i teamet 2009, men har varit långt från föregångarens resultat. Karriären kan mycket väl ta slut här.

Jaime Alguersuari, har två säsonger hos Torro Rosso utan att övertyga.

Daniel Ricciardo, körde hos HRT under en del av 2011, men stöttas av Red Bull och anses vara nästa stora stjärna.

Jules Bianchi, är tredjeförare hos Ferrari som levererar motorer till Toro Rosso. Han anses också vara en framtidsman, även om Toro Rosso av tradition väljer förare från Red Bull-familjen.

Team Lotus:

Jarno Trulli – kontrakt till och med 2012.

Kommentar: Heikki Kovalainen har kört för teamet i två år och båda parterna är nöjda. Troligen förlängs kontraktet.

Romain Grosjean, GP2-mästaren, letar efter en förarplats och Lotus köper motorer av Renault där hans manager är teamchef.

HRT

Ingen förare kontrkaterad.

Kommentar: Vitantonio Liuzzi kan mycket väl få ett förlängt förtroende.

Nick Heidfeld, som lämnade Renault mitt under säsongen, måste skaffa sig en bra sponsor. Då är han ett intressant namn.

HRT är ett team som behöver förare som tar med sig pengar. Här kan vi mycket väl få se en GP2-förare med fet plånbok.

Marussia Virgin Racing

Timo Glock - kontrakt till och med 2014.

Kommentar: Nick Heidfeld är en av de mest erfarna F1-förarna som fick lämna Renault mitt under säsongen. Har dock ingen stor sponsor.

Bruno Senna, kör för Renault och har stora sponsorer från Brasilien bakom sig.

Även här kan en förare med en stark sponsor köpa sig en plats.

Följ ämnen i artikeln