”Svårt att hitta hjältar i formel 1”
Publicerad 2016-05-01
Så vill ”Lill-Lövis” förändra F1
För tre år sedan gjordes en revolution och till 2017 kommer nästa stora regeländring för att göra F1 populärt igen.
Men före detta förare kräver ännu större förändringar.
– Man måste se åt vilket håll racingen har utvecklats och vart den är på väg, säger Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.
Han körde närmare 90 F1-lopp för stall som Ferrari och McLaren, numera arbetar han som manager där han följer både IndyCar och F1. Men han är oroad. Han är oroad över att den genuina racingen är försvinner i en värld av konstgjorda regler.
– I dag är nästan all motorsport helt beroende av aerodynamik och aerodynamiskt downforce. Varje år blir varvtiderna snabbare och då kommer en ny regeländring för att minska farten och öka säkerheten. Man drar ner antalet hästkrafter, men snart hittar ingenjörerna ett sätt att öka greppnivåerna och skapa ännu bättre aerodynamik. Därför är allt tillbaka på ruta ett efter något år, säger han i en exklusiv intervju med Sportbladet.
– Jämfört med 1980-talet är toppfarten på rakorna lägre i dag, men varvtiderna är betydligt snabbare. Varför? För att hastigheten i kurvorna är mycket snabbare.
Kurvorna farligast
Han vill, som så många andra, ha tillbaka racingen på banan.
– Nu handlar det mest om att behålla drivkraften genom kurvan, förr var inbromsningen och utgångshastigheten mer avgörande. Var sker det flest olyckorna, om vi bortser från de tillfällen när det är något mekaniskt fel på bilen? I kurvorna, givetvis. Varför minskar man toppfarten på rakorna när hastigheten i kurvorna bara ökar? Det är en meningslös utveckling.
Enligt Johansson blir racingen lidande och han anser att det finns fyra orsaker till det:
Skillnaden mellan lägsta hastigheten i kurvan och toppfarten på rakan minskar vilket minskar chansen till att få bättre acceleration och därmed få en bättre möjlighet att köra om på efterföljande raksträcka.
Bromssträckorna blir kortare när toppfarten minskar, det minskar möjligheten att bromsa sig förbi en förare.
De flesta utmanande kurvorna är borta eftersom det aerodynamiska greppet är så högt. Bilarna har vuxit ifrån banorna.
Bilarna förlitar sig på aerodynamiken i framvagnen, vilket påverkar hela bilen. När du följer en annan bil förstörs lufttrycket fram av den turbulenta luften som skapas av bilen du följer. Det gör det enormt svårt att komma upp i den toppfart som krävs för att köra om.
Han anser också att de moderna F1-banorna kräver för lite, att avåkningszonerna är så stora att en förare inte straffas för sina misstag:
– I dag handlar det mest om precision, att träffa dina punkter perfekt och om förmågan att förstå hur man får ut max av bilen med hjälp av rattens alla knappar och reglage. Banorna är tillrättalagda för att ingen förare ska straffas för sina misstag. Därför kör man över banbegränsningen, ut på den blå asfalten till dess att man hittat rätt i kurvtagningen. Det finns för få kurvor som man måste sätta perfekt och därför är många av dagens förare inte tillräckligt modiga. De behöver aldrig pressa sig själva till max.
Aerodynamiken avgör
Han är dessutom kritisk till att teamen har olika ekonomiska förutsättningar, att ett privatstall inte har någon möjlighet att utmana ett fabriksteam och att de måste använda sig av betalförare för att överleva.
– Aerodynamiken är den mest avgörande komponenten, ett toppstall använder runt 75 olika versioner av framvingen under en säsong, de flyger in nya delar varje dag under en tävlingshelg. Det är en enorm kostnad och har bara ett syfte – att vinna tävlingar och mästerskap.
– Det mest ironiska problemet är att ju effektivare ditt aeropaket är, desto svårare är det att passera bilen framför dig eftersom turbulensen från framförvarande bil påverkar effektiviteten i framvingen på din bil. Med andra ord går det inte att köra om och för att häva det problemet har man skaffat en knapp att trycka in för att få extra hästkrafter och kunna köra om. Det är inte racing, det är konstgjord andning.
”Öka hastigheten”
För att sporten ska bli mer attraktiv arbetar F1 mot en ny stor regeländring 2017, bland annat blir däcken bredare och bilarna får ett aggressivare utseende.
– Den enda vettiga lösningen är att FIA skapar nya regler som begränsar områden med de största utgifterna. Pengarna som spenderas på aeroutvecklingen är astronomiska och i stället för att fokusera på den totala downforce som bara ökar hastigheten i kurvorna och minskar luftmotståndet borde man öka topphastigheten på rakorna. De smarta ingenjörerna skulle kunna uppnå stordåd på kort tid och plötsligt blir det en enorm skillnad mellan maxhastighet och kurvtagning. Det skulle göra bilarna mer svårkörda, öka längden på bromszonerna och därmed öka antalet omkörningar, säger Stefan Johansson.
– Nu syns det att förarna inte kämpar med sina bilar, därför har fansen svårt att hitta hjältar.
"Lill-Lövis" 18 punkter för att förbättra F1
1. AERODYNAMIK: Begränsa downforcenivån till runt 2 000 lbs, en minskning med 40 procent. Då flyttas fokus till andra områden för att skapa grepp och snart är det tillbaka på dagens nivåer. Ökat mekaniskt grepp och bättre däck sänker minimihastigheten i kurvan och tvingar föraren att balansera upp bilen med gaspådrag och styrning. Mindre downforce ökar toppfarten, ger längre bromszoner och ökar möjligheterna till omkörning.
2. FRAMVINGEN: FIA bör utveckla en design till samtliga bilar. 80 procent av den totala aerobalansen i en formelbil beror på utformningen av framvingen vilket ger enorma kostnader.
3. DÄCK: En rejäl ökning av däckens storlek och bredd, låt framhjulen vara proportionellt större än bakhjulen för att öka balansen och kompensera förlusten av främre downforce. Så tar man igen en del av det förlorade greppet och bilarna ser häftigare ut.
4. DÄCKTILLVERKARE: Ta in fler tillverkare som konkurrerar. Det är det snabbaste och billigaste sättet att förbättra varvtiderna.
5. TESTER: Hur kan det vara dyrare att testa på banan än använda galet dyra simulatorer? Fastställ regler som gör bantestningen billigare än simulatorn. Det vinner alla på.
6. MOTORSTYRKA: Öka motoreffekten till cirka 1 200–1 300 hästkrafter. I kombination med minskningen av luftmotståndet ökas toppfarten och bromssträckan blir längre vilket ökar omkörningsmöjligheterna. Det ökar skillnaden mellan lägsta hastigheten i kurvan och toppfarten på raksträckor. Med 300 extra hästkrafter minskas varvtiden rejält.
7. POWERUNITS: Låt tillverkarna utveckla den typ av motor de vill, inom ett regelverk som begränsar egergiförbrukning och maximerar effekten. Främja nytänkande. Ta bort maxtaket för antalet motorer, argumentet om att spara kostnader sprack när man det blev så mycket dyrare att bygga motorer för ett visst antal lopp än granater som bara höll i ett enda race.
8. FÖRARHJÄLP: Förbjud alla hjälpmedel, inklusive motorinställningar. Låt föraren ta kontroll över bilen. Det finns 50 olika knappar och reglage på ratten, förarna hade nöjt sig med gasreglage och styrning. Det skulle sålla bort de mediokra förarna och tvinga teamen att anställa de bästa, inte de som har mest pengar.
9. BUDGET: Låt alla komponenter som inte påverkar bilens hastighet vara standarddelar.
10. MONOQOCUE: Inför en standardversion. Det finns ändå gott om utrymme för att påverka karossen.
11. SIMULATOR: Förbjud all kommunikation mellan teamet vid simulatorn i fabriken och teamet på banan. Det skulle göra racen på banan mer intressanta.
12. DEPÅSTOPP: Gör dem längre. Begränsa antalet medarbetare, en person per hjul. Det gör skillnaden mellan stallen större.
13. KONSTGJORDA HJÄLPMEDEL: Byt DRS mot ”push to pass”, vilket skulle vara lätt att programmera in i varje bil. Ge förarna 10 till 20 P2P per tävling och låt fansen se hur mycket föraren har använt på TV-skärmen.
14. VIKT: Höj viktgränsen, långa förare ska inte tvingas att svälta sig för att kunna konkurrera med mindre kollegor.
15. BLOCKERING: Förbjud det, det har ingenting med racing att göra. Den som bromsar senast eller har det bästa spåret ska vinna kurvan.
16. BANDESIGN: Banans design ska straffa den som gör ett misstag. Inte med en olycka, men straffet för att köra över gränsen ska vara så kännbart att man låter bli. Med en sandfålla efter kantstenen är loppet över för den som kör över gränsen.
17. STABILA REGLER: Sluta ändra regler. Avvägningen mellan ökad prestanda och kostnad blir mindre för varje år, det gör startfältet jämnare.
18. SÅ SKA F1 STYRAS: Inga team ska vara med och fatta besluten. De ser till sitt eget bästa, inte till sportens bästa. Demokrati fungerar inte inom racingen, låt FIA bestämma.