Personbästa av Malja: ”Besked jag ville ha”
Publicerad 2016-07-31
Racingtalangen tog poäng i båda racen
Under sommarens sista racehelg slog Gustav Malja till.
Med personbästa.
– Det här var precis den typen av besked vi ville ha, säger han.
Svensken kvalade in som 12:a i det första GP2-loppet på Hockenheimring i Tyskland. Han körde riktigt bra och tog målflagg som sexa.
Det var hans bästa placering någonsin i GP2 och resultatet gjorde att han startade dagens sprintrace från plats tre.
Han hängde med i täten fram till tre varv från mål. Där tappade han fem placeringar och slutade åtta.
– Det känns förstås tungt att missa pallen när vi var så otroligt nära, säger Gustav Malja.
– Jag hade ett riktigt bra race, tog hand om däcken och hade förhållandevis mycket grepp kvar mot slutet, så det såg riktigt bra ut. Tyvärr hamnade jag i ett par situationer som innebar att jag tappade några placeringar under de sista varven, dels på grund av ett eget misstag och dels på grund av att jag helt enkelt var på fel plats vid fel tillfälle. Det var synd, men vi har visat att farten finns där och teamet var väldigt nöjda med min insats.
Poäng i båda loppen
Detta är första gången som Malja kör in poäng i båda GP2-loppen, han samlade in nio poäng på två lopp och ligger på plats 18 i mästerskapet.
Serien tar nu ett sommaruppehåll och nästa deltävling avgörs först den sista helgen i augusti. Då kör både F1 och supportserien GP2 i Belgien.
– Det blev inte riktigt som vi hade hoppats på i dag, men överlag åker jag ändå härifrån med starka positiva känslor, säger Malja.
– Det har varit min bästa helg hittills i GP2, med poäng i båda racen, och farten har varit väldigt uppmuntrande. Det här var precis den typen av besked vi ville ha inför uppehållet som väntar, men jag vill ännu mer och kommer att fortsätta jobba hårt fram till Spa.
Tyngre för Eriksson
För Jimmy Eriksson, som körde bra i Ungern förra veckan var det en något tyngre helg.
Han var 12:a i det första loppet och 13:e i det andra.
– Det här blev inte den helg vi hade hoppats, säger Jimmy Eriksson.
– Det var för många faktorer som felade för att vi skulle kunna nå fram till poäng; dels en dålig start och ett långsamt depåstopp i Race 1, men framför allt en stor obalans i bilen som i sin tur tog död på däcken. I det första loppet kunde vi dessutom ha gått i depå betydligt tidigare och strategin var inte perfekt. Jag hade naturligtvis hoppats att vi skulle kunna spinna vidare lite bättre på farten vi hade i Budapest, men samtidigt måste vi vara realistiska och inse att grundpaketet inte räckte till den här gången.