Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Lovisa, Louise

Leifby: Säljer TV4 Peppes guldtand också?

Publicerad 2012-10-06

Nu är det läge.

Efter nästa löning kliver jag in och köper Peppe Engs guldtand för en spottstyver.

Allt är tydligen till salu på TV4 nuförtiden.

För ett drygt år sedan skrev jag en artikel som handlade om TV4:s förvärv av samtliga Sveriges VM-kvalmatcher.

TV4-chefen Hans Pekkari var stolt som en tupp.

– Genom köpet av samtliga kval­matcher till VM 2014 kan vi erbjuda alla svenska tv-tittare fantastiska fotbollsfester de närmaste åren, löd kommentaren.

I dag är han fattig som en kyrkråtta.

Och vi vet att alla fina ord och löften inte betydde ett skit.

Den på förhand största och häftigaste matchen i hela VM-kvalet var till salu.

Att erbjuda sina tittare en ”fantastisk fotbollsfest” från ett fullsatt Olympiastadion i Berlin var inte mer intressant än att de kunde sälja av den till första, bästa konkurrent.

Jag vet inte vad TV4 drog in på sin ”affärsuppgörelse” med Kanal 5, men jag har svårt att se att det handlar om någonting annat än rena stålar in på kontot.

Femman har inte mycket att erbjuda i utbyte, även om ”America’s funniest home videos” passar väl in i TV4 Sports flamstablå, och ”Ballar av stål” låter som det perfekta namnet på ett sent hockeymagasin av och med Niklas Wikegård.

Ekwall enda som säger i från

Med försäljningen av Tyskland– Sverige signalerar TV4 att de är beredda att sälja allt.

Och att de inte bryr sig speciellt mycket om sina tittare.

Patrick Ekwall var den ende av kanalens profiler som vågade säga i från och visa lite jävlar anamma.

Han satte också fingret på den viktigaste punkten i den här affären – att det inte är ett trovärdigt sätt att behandla en rättighet.

Löftet till tittarna, fotbollsfesten, exklusiviteten, det journalistiska uppdraget var inte värt mer än att det gick att kränga bort över en natt.

Frågan är vad som är till salu nästa gång?

Le Classique?

VM-finalen i hockey?

Robert Perlskogs gamla mockapaj?

Som tittare hade jag räknat med TV4.

De har gjort fler fotbollslandskamper och mästerskap än jag kan räkna till nu, de har en rutinerad skock med programledare, kommentatorer och experter som vi trivs med.

Nu skyfflas vi i stället vidare över till Femmans produktion, kanalen som inte har sänt en fotbollslandskamp på tre år.

Det är inte att ta hand om sina tittare eller att vårda ett förtroende.

Vi kommer att få se matchen utan att betala en spänn, men vi får samtidigt stå ut med att Femman marknadsför sina profiler och pepprar på med egenreklam.

Det är ju därför de har köpt matchen.

Likt en klase bananer

Det finaste vi har i svensk fotboll har blivit lika mycket handelsvara som en klase bananer eller fyra vinterdäck.

Jag tycker det rimmar ganska illa med det folkrörelseideal som omger fotbollen.

Svensk fotboll vilar på en stabil grund av ideellt arbetande ungdomsledare och föreningsmänniskor.

Fotbollslandslaget, frukten av allt hårt arbete, avkastningen som allt slit har gett, ska inte vara någonting som välgödda mediebolag kan deala med och tjäna en extra hacka på bara så där.

Om inte TV4 är beredda att ta ansvar för det så får någon annan göra det.

Svenska Fotbollsförbundet, till exempel.