F1nanskris

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-11

”Vi måste sänka kostnaderna med 33 procent”

Finanskris i världen – och F1 kostar miljarder.

– Vi måste sänka våra kostnader med mellan 25 och 33 procent, säger Hondas teamchef Nick Fry.

Nick Fry.

Toyota är det team som lägger ner mest pengar på en enda F1-säsong. Deras satsning kostar ungefär 2,8 miljarder, Ferrari lägger ner runt 2,6 miljarder och McLaren-Mercedes cirka 2,3 miljarder kronor på en säsong.

Men skillnaden är enorm och de mindre privatteamen som Toro Rosso och Force India klarar sig med omkring 770 miljoner kronor om året.

Längre livslängd

– Det finns ett förslag på enhetsmotorer från och med 2010 och de skulle hålla betydligt längre än dagens motorer. Det skulle självklart sänka kostnaderna. Men även prispengarna måste fördelas på ett bättre sätt och även teamen i slutet av VM-tabellen måste stöttas, säger Nick Fry till Daily Telegraph.

Hans Honda lägger ner uppskattningsvis 1,9 miljarder kr på en säsong och har en stark koncern bakom.

– Men det är viktigt för sporten att vi har en sund konkurrens och om vi inte gör någonting så kommer privatteamen att tvingas bort.

Tjänar mycket tid

Ungefär 20 procent av ett F1-teams budget går till utveckling. En F1-bil består av ungefär 10 000 delar och motorn av runt 3 000 komponenter. Sedan säsongsinledningen har tre fjärdedelar av bilen bytts ut, bara inför ett lopp görs ungefär 30 modifieringar, och det gör enormt mycket på tiden.

McLaren-Mercedes har exempelvis blivit ungefär tre sekunder snabbare per varv under säsongen.

Sänker kostnaderna

De senaste åren har sporten gjort enormt mycket för att sänka kostnaderna, bland annat ska motorn hålla i flera lopp och antalet tester är numera begränsat av regelverket.

Och förutom enhetsmotorer har man diskuterat att sätta en övre budgetgräns.

– Jag är överraskad över att man lämnade den idén så tidigt i år, den har potential, säger BMW:s stallchef Mario Theissen till motorsporttotal.

– Vi har just nu en ekonomisk kris världen över och Formel 1 lever i den världen och därför berör den oss och alla våra sponsorer och investerare.

Följ ämnen i artikeln