Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Leopold

Arrangören ändrar - efter kaoset

Publicerad 2016-01-05

OBERSTDORF. För att undvika krascher i masstarten i Tour de Ski i morgon blir det ett annat startupplägg.

– Man kommer bara att ha tre stycken i startspåren för att ha så få åkare som möjligt i början, säger Sveriges förbundskapten Rikard Grip efter lagledarmötet.

Normalt på en masstart kör åkarna i mellan fem till sju spår från start.

Men banan i Oberstdorf är smal och snön sladdrig vilket gjorde det svårt för flera åkare i dag, där bland Charlotte Kalla, Hanna Falk och Stina Nilsson föll.

Efter sprinten var det flera coacher som var oroliga för onsdagens masstart.

Och efter lagledarmötet meddelade Rikard Grip att starten blir en annan än normalt.

– Normalt fem-sju åkare i starten, men nu drar man ner till tre spår, säger han till Sportbladet.

”Det kan man inte”

Kommer de göra om banan?

– Nej, det kan man inte. Det ska bli kallt i natt så de hoppas att banan ska hålla.

Inga diskussioner om att salta?

– Nej, eller jo om det behövs. Men det var samma sak i dag.

Var det någon nation som förde fram klagomål på backen?

– Nej.

Inte ni heller?

– Nej.

”Männen är mer aggressiva”

Sportbladet har pratat med Fis tävlingschef Pierre Mignerey. Han förklarar varför de väljer tre spår vid masstarten.

– För att undvika en stor flaskhals vid starten så är det bättre att starta direkt med tre spår, säger Mignerey.

– Fördelen vi får är att vi efter första uppförsbacken har en kurvig och svår nedförsbacke, det kunde vi se i dag. I herrloppet i morgon kommer det att vara en stor klunga tillsammans och vi vet att männen är mer aggressiva i starten. Det är för att säkerställa att vi har mer utrymme mellan åkarna när de kommer till den här farliga backen.

Samma startordning

– Startordningen kommer att vara densamma, vi följer den totala Tour-ställningen, skillnaden är att det är tre åkare i första ledet jämfört med fem.

Det kan vara en fördel för de tre?

– Ja, så kan det vara men de åker många varv och den första bonusen är på andra varvet. Senare på banan finns det fyra spår och där finns chans att åka förbi.

– Det är också en fördel för de som åker bakom. För om en kraschar längst fram har vi 70 åkare nere.