Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Bartolomeus

Däckkaos fortsätter – Hamilton kritiserar

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-03-07

”Var helt fruktansvärt långsam”

Lewis Hamilton är inte nöjd med de nya däcken. Här är han tillsammans med Jenson Button.

Däcken är för dåliga. Det anser flera förare.

Näste man att kritisera är Lewis Hamilton:

- F1 har blivit långsammare, säger den förre mästaren.

Förra veckan var det den dubble världsmästaren Fernando Alonso som kritiserade däcken och som påpekade att han inte hade någon lust med för många depåstopp, sedan förklarade Adrian Sutil att det kändes som att kära en standardvagn och Sebastian Vettel gnällde han med.

Nu är det Lewis Hamiltons tur.

- Sett till ett helt race är bilarna långsammare, förra året var vi tvungna att se till att däcken höll när bilen var fulltankad, säger Hamilton till The Guardian.

- Nu är vi ännu långsammare, en dag var jag helt fruktansvärt långsam och ärligt talat så var det inte det minsta roligt att köra.

Kan bli tre-fyra depåstopp

Många förare har klagat och säger att de måste köra flera sekunder långsammare än tidigare för att skona däcken - och då blir F1 plötsligt något helt annat än tidigare.

- Vid ett tillfälle tänkte jag ge allt, men efter nio varv var däcken helt slut. Men jag tror inte att jag attackerade för hårt. Nästa gång så körde jag lugnare och det var som ett uppvärmningsvarv, då höll däcken i 15-16 varv.

Det spekuleras i om det i år kommer att handla om tre-fyra depåstopp i stället för ett eller max två som det var tidigare.

- Man måste ändra sin körstil under året och man måste anpassa sig. Samtidigt måste man vara snabb och aggressiv och den stora förändringen blir att kunna hantera däcken, säger han.

- Reglerna trycker i hop fältet, det gör bilarna jämnare även om det fortfarande är skillnader. 2007 och 2008 var teamen extremt snabba och pressade toppen, nu bromsar man in bilarna och kanske blir det jämnare igen.

I veckan är det dags för de sista testerna inför F1-säsongen som startar den 27 mars.

Följ ämnen i artikeln