Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Nils

Hade aldrig gjort så oavsett priset

Publicerad 2014-10-28

Norge sågar Sverige – men nu vänds kritiken

Norge sågar Sverige för det nya samarbetsavtalet med hamburgerkedjan McDonalds.

Nu men vänds kritiken mot det norska landslaget – från den egna pressen.

– Vi lever på produktplacering, de som inte tål det får helt enkelt titta bort, säger Norges sponsorchef Bernt Halvard Olderskog till Dagbladet.

Diskussionen började efter att Sverige den 9 oktober skrivit ett sponsoravtal med McDonalds. Hamburgerkedjan finns numera på åkarnas dräkter och har fått Charlotte Kalla som ett av sina affischnamn.

”Skulle inte få sponsra oss”

– Hur mycket McDonald's än ville betala skulle de inte få sponsra våra åkare, sa Bernt Halvard Olderskog, sponsoransvarig på norska skidförbundet, då till Expressen och fortsatte:

– Vi har sponsorer som står för sunda värderingar, som säljer till exempel frukt och grönt. Då hade det varit helt fel att börja samarbeta med en aktör som uppfattas stå på en motsatt del av skalan.

Det uttalandet väckte i sin tur förvåning – även i Norge. Detta då det norska skidlandslaget i sin tur marknadsför såväl oljebolaget Statoil som industrikoncernen Aker och köttproducenten Grilstad. Den senare tillverkar bland annat just hamburgare.

– Vi kan helt säkert kritiseras för enskilda produkter hos våra sponsorer. Men hos Grilstad har vi jobbat med att utveckla en helt egen produkt som kallas ”Supersalami” som innehåller mycket mindre fett och rapsolja. Det är en produkt vi själva varit med och testat och utvecklat. Grilstad har massor av sunda produkter som vi står till 100 procent för, säger Norges sponsorchef Bernt Halvard Olderskog till Dagbladet.

”De som inte tål det får titta bort”

Halvard Oldeskog försvarar också Statoil och Aker som, om vi lånar Dagbladets beskrivning ”inte direkt jobbar för att öka snömängden i världen”.

– Vi lever i 2014 och kommer säkert kunna bli kritiserade för enskilda sponsorer. Det är en sund diskussion och den ska vi ha. Men vi står för och är stolta över de sponsorer vi har.

Halvard Olderskog har istället ett tydligt budskap till de som inte gillar sponsorkulturen inom idrotten.

– Vi lever på produktplacering, de som inte tål det får helt enkelt titta bort. Det är det som finansierar idrotten och det är det som hjälper till att skapa stora prestationer och ögonblick som gör det norska folket glada.

Följ ämnen i artikeln