Tufft för Ericsson

Publicerad 2015-02-20

Ferrari snabba igen - Sauber längre bak

Marcus Ericsson ligger i topp.

När det gäller antalet varv.

Men inte när det gäller varvtiden.

– Det var en tuff dag, säger han.

Följ ämnen
Formel 1

Under den andra testdagen i Barcelona, Spanien. fick Marcus Ericsson ta över Saubers C34. Under gårdagen hade hans teamkollega Felipe Nasr krockat bilen, men stallet hann reparera bilen redan under gårdagen.

Stallet hann arbeta igenom det planerade programmet och körde hela 113 varv (526.015 km) i det soliga vädret. Ericsson körde ett varv på 1:27.334, vilket var den näst långsammaste tiden av alla förare. Snabbast av alla förare var Daniel Ricciardo, Red Bull (1:24.574), han var bara en hundradel före Kimi Räikkönen, Ferrari.

Ricciardo körde totalt 142 varv, vilket var flest av samtliga förare.

– Vi hade målsättningen att klara 100 varv och vi lyckades med ännu mer, säger Daniel Ricciardo.

- Vi han även träna på depåstopp och körde longruns. Det var en bra dag.

Tuff dag

Sergio Perez, Force India, körde näst flest varv, 121 och Marcus Ericsson hann med 113.

– Det var en tuff dag för oss. Vi körde mer än 100 varv och vi testade flera olika varianter av inställningarna och vi gick igenom dem ordentligt. Det gör att både mig och mina ingenjörer lär känna bilen ännu bättre och vi samlade mycket viktig information som vi ska gå igenom ikväll, säger Ericsson som kör Saubers bil i morgon också.

– Då ska vi trycka på så mycket vi kan igen.

Ett problem för Sauber är att stallet bara har en växellåda i Barcelona och måste arbeta för att den ska hålla hela helgen. Ericsson blev stående på banan under slutet av passet och det har spekulerats i om det kan vara den enda kvarvarande växellådan som ställt till problem.

Annat som är värt att notera är att Ferrari återigen fanns med i toppen av resultatlistan, Mercedes bytte förare efter lunch och jagade inte några tider nu heller.

Testet  är säsongens näst sista och fortsätter fram till söndag.

Följ Sportbladet motor på Facebook

Följ ämnen i artikeln