Damgolfen ska lära av Kournikova

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-04

Rätt eller fel, det är viktigt att vara attraktiv

STOCKHOLM

Damgolfen har ingen Tiger Woods. Därför måste man ta till andra grepp för att sälja sitt varumärke.

USA-tourspelarna ska tänka på supportrarna i första hand, de ska försöka se attraktiva ut och de måste spela alla tävlingar på touren någon gång under fyra år.

Följ ämnen
Golf

FF betyder inte föräldrafritt för damgolfarna i USA. Det betyder Fans First - att sätta supportrarna i första rummet. Det var en av de åtgärder som LPGA-touren beslutade om under några dagar i Phoenix dit alla spelarna var kommenderade. Fans First är en uppmaning till spelarna att inte glömma vilka händer som föder dem - att de inte skulle ha några prispengar att spela om, om där inte fanns supportrar.

Spelarna redan öppnare mot fansen

Uppmaningen har redan gett resultat. Den australiska stjärnan Karrie Webb stannade och skrev autografer på väg till övningsfältet inför förra veckans major på Mission Hill i Kalifornien och Lotta Neumann fällde följande kommentar efter att bara ha träffat fyra fairways på tolv hål:

- Jag tillbringade mer tid med publiken än på banan - jag var väldigt supportervänlig, sade hon enligt USA Today.

Att spelarna måste besöka alla tävlingar någon gång under en fyraårsperiod sågs först inte särskilt positivt av spelarna.

- När jag först hörde talas om det så tyckte jag inte om det eftersom jag var tvungen att spela på banor som jag inte gillar. Men efter att ha tänkt över det så tycker jag att det är rättvist att alla tävlingar får se toppspelarna åtminstone en gång på fyra år, eftersom de stödjer touren, sade Karrie Webb till Golf Today.

Tiger Woods popularitet har inte bara ökat intresset för herrgolf. Intresset för damgolf har också ökat.

Men inte i samma takt.

För tio år sedan hade PGA-touren 49,3 miljoner dollar i total prissumma, att jämföras med LPGA:s 21,3. Ett gigantiskt tv-avtal, som skrevs 1997 och som gav PGA-touren runt 500 miljoner dollar under fem år, gör att årets prissumma på PGA-tou ren är över 200 miljoner jämfört med damernas 37 miljoner.

Ett konkret exempel är att Annika Sörenstam som leder LPGA-touren stort med 472 005 dollar i inspelade pengar inte skulle ha varit bättre än 38:a på herrtouren.

Ska lära av Kournikova

För att öka sin och damgolfens popularitet - hos supportrar, sponsorer och tv-bolag - uppmanas damgolfarna att försöka se attraktiva ut. LPGA-kommissionären Ty Votaw nämner tennisspelaren Anna Kournikova som exempel - att intresset för henne är stort utan att hon vunnit en enda turnering.

- Rätt eller fel, men samhället har bestämt att det är viktigt att vara attraktiv, sade han.

Därför spelade Annika Sörenstam iförd röda lackskor sista dagen av Nabisco Championship i söndags. Därför kommer ingen att gnälla på att Catrin Nilsmark spelar i kort kjol. Och därför kommer inte Votaw att protestera om Carin Koch eller Jill McGill, etta och tvåa i Playboys omröstning om vem de ville se utvikt, skulle tacka ja till ett utvikserbjudande.

Koch har dock redan tackat nej.

TT

Följ ämnen i artikeln