”Världsherravälde? Jag är ju tysk...”

Publicerad 2013-02-04

Här blir F1-stjärnan Sebastian Vettels skämt bara fel: ”Har ingen mustasch”

Efter tre VM-titlar tänker Red Bull fortsätta att regera.

När Sebastian Vettel fick frågan om hans mål är att dominera världen valde han däremot ett plumpt svar:

– Världsherravälde? Jag är ju tysk.

Genom historien är det två F1-förare som vunnit VM fyra gånger i rad, Juan-Manuel Fangio (1954–1957) och Michael Schumacher (2000–2004), efter tre VM-titlar i rad har Sebastian Vettel nu chansen att göra om den bedriften.

Mycket tuff vinter

I går presenterades hans nya verktyg, RB9.

– Vi vill inte plocka ut någon av pokalerna från vårt prisskåp i år heller, säger stallchef Christian Horner i samband med presentationen.

Hans världsmästare var också positiv inför den kommande säsongen men slängde i väg ett plumpt skämt med tanke på Tysklands roll i historien när han fick frågan om han Red Bull skulle fortsätta dominera världen:

– Världsherravälde? Jag är ju tysk, men det där har inte jag sagt.

– Å andra sidan har jag ingen mustasch heller.

Förra säsongen fick det österrikiska stallet kämpa ända in i mål på det sista loppet för att säkra förar­titeln och man levererade nya uppdateringar till bilen fram till det näst sista loppet. Det gjorde att stjärn­designern Adrian Newey och hans mannar har haft en mycket tuff vinter och bortsett från att färgsättningen är det svårt att se några större förändringar på bilen.

Detaljerna avgör

– Det var enormt svårt att hinna få förra årets bil färdig och samtidigt utveckla årets bil, erkänner Adrian Newey och berättar vidare att Red Bull, precis som de andra toppteamen har satsat på att vidareutveckla fjolårets modell.

– Vi har lagt mest kraft på att förbättra RB8. Självklart hade det varit enkelt att göra en ny design, men frågan är om det gör bilen snabbare. Ofta är det de små, små detaljerna som inte ens en kamera kan upptäcka på långt håll som gör den stora skillnaden.

I morgon inleds de första testerna inför årets F1-­säsong.

Följ ämnen i artikeln