Finanskrisen skördar offer

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-10

Kawasaki nästa att lämna motorsporten: ”Vet inte om vi kommer tillbaka någonsin”

I går lämnade Kawasaki MotoGP. Sedan tidigare har Honda, Suzuki och Subarus dragit sig ur.

På fem svarta veckor har fyra välkända tillverkare lämnat motorsporten.

Senast ut är Kawasaki som nu drar sig ur MotoGP.

Finanskrisen har skördat nästa offer. I går lämnade Kawasaki MotoGP och efter Honda F1 och Suzuki, samt Subarus WRC-satsningar är det den fjärde stora tillverkaren som drar sig ur sedan den femte december 2008.

– Vi har funderat på detta sedan i mitten av december och som finansläget är i dag, när vi inte ser någon förbättring i framtiden heller så kan vi inte säga fortsätta och inte heller säga om vi kommer tillbaka någon gång, säger Kawasakis Katsuhiro Sato till Reuters.

400 mkr

Den centrala koncernen betalade i fjol ungefär 400 miljoner kronor för MotoGP och den åttonde och sista platsen i VM-sammanställningen. Det betyder att serien med största sannolikhet får 17 istället för 19 startande 2009 och att trenden där är den samma som inom rally och formel 1.

Inom F1 har FIA och stallen bestämt sig för rejäla besparingar de kommande säsongerna, men trots det är risken stor att det står 18 bilar, istället för 22 som det var 2008, på startlinjen i Melbourne den 29 mars. Honda har ännu inte givit upp hoppet om att hitta en köpare, men det enda som är klart är att Ferrari kan tänka sig att sälja motorer om teamet hittar en ny ägare.

”Framtiden ser bra ut”

Det senaste är att teamets VD Nick Fry vill driva stallet vidare på egen hand och därför gömt undan erbjudanden från bland annat den grekiske redaren Achilleas Kallakis, skriver Daily Telegraph.

– Framtiden ser bra ut, vi har många intressenter, säger Nick Fry till autosport.com.

– Bernie Ecclestone har hela tiden sagt att han varit säker på att vi ska finnas med på startlinjen i Australien, men tidigare vågade jag inte tro det. Men med tanke på de framsteg vi gjort så är jag också positiv. Jag är inte 100 procent säker än, men det känns bättre. Det viktiga är att vi kan säkra teamets framtid, vi vill inte vara i samma situation om ett eller två år, utan helst ha en tre- eller till och med en femårsplan.

Följ ämnen i artikeln