Fernando Alonso redo för Rally Dakar 2020
Uppdaterad 2020-01-06 | Publicerad 2020-01-04
Han har vunnit VM i F1 och Le Mans 24-timmarslopp.
Nu väntar en helt annan utmaning. Världens tuffaste rally.
– Jag tror inte att det finns någonting som är mer olikt Formel 1 än just Rally Dakar, säger Fernando Alonso.
När han lämnade F1 2018 var målsättningen att vinna Indy 500 och bli den första föraren efter Graham Hill som vunnit motorsportens Grand Slam, Monaco GP, Le Mans och Indy 500.
Men han lyckades inte kvala in till det mytomspunna loppet i Indianapolis, USA och bestämde sig för att anta en annan utmaning.
Den här gången handlar det om rally, sand och världens tuffaste rally som nu för första gången avgörs i Saudiarabien. Efter tio år och elva tävlingar i Sydamerika har Rally Dakar fått en ny hemvist - och den här gången avgörs 75 procent av de 7500 kilometerna i sand.
– Jag kör Rally Dakar för att se hur det är, men framförallt för att ta mig i mål. Jag vet att det kommer att bli väldigt svårt, förklarar Fernando Alonso för den officiella hemsidan.
– Jag vill inte köra i Dakar och sedan bryta efter dag två eller tre för att jag gör ett dumt misstag. Jag måste ta mig an detta med ett visst lugn.
Fernando Alonso kör Rally Dakar 2020
Spanjoren som hunnit fylla 38 år kör för Toyota och har en mycket erfaren kartläsare. Han får stöd av Marc Coma som själv vunnit Rally Dakar fem gånger, både när tävlingen har avgjorts i Afrika och i Sydamerika, även om han alltid har kört mc. Efter 2015 tog Coma rollen som tävlingsledare för Rally Dakar, men nu är han tillbaka i bilen.
– Jag ser mig inte som kartläsare och jag är egentligen inte alls redo för att köra Dakar igen, men när de pratar om projektet med Fernando Alonso, om en bil och ett team som Toyota så kan du inte säga nej. En sådan chans får du bara en gång och om du avböjer den så kommer du att ångra dig resten av livet, säger Coma.
Femfaldig segrare lotsar Alonso
Tillsammans med Toyota har de två spanjorerna genomgått en intensiv träningsperiod i Namibia, Marocko och Sydafrika där de bland annat har tävlat i liknande terräng. Bland annat avrundade de sin försäsong med att sluta trea i en tävling i Saudiarabien.
– Jag tog min första pallplats i min karriär som rallyförare, att sluta trea på en specialsträcka och trea i hela tävlingen var väldigt positivt och gav mig självförtroende inför Dakar, säger Fernando Alonso.
– De förberedelser som jag har gjort har utvecklat mig som förare och det är en av mina prioriteringar när jag tar mig an de här utmaningarna. Jag vill vara en bättre förare i slutet av var och en av dem.
Rally Dakar 2020 - debut i Saudiarabien
Rally Dakar har genomförts sedan 1979, fram till och med 2007 genomfördes tävlingen som anses vara den mest prestigefyllda ökenrallyt i världen i Afrika, men 2009 flyttades det till Sydamerika eftersom tävlingen 2008 fick ställas in på grund av terrorhot. Efter elva tävlingar i Sydamerika har tävlingen nu flyttat från Sydamerika till Saudiarabien, det största landet i Mellanöstern.
I den 42:a upplagan av tävlingen ska deltagarna som kör bil, mc, quad eller lastbil ta sig fram genom 7500 km, varav 5000 km är specialsträckor och fem av de specialsträckorna är längre än 450 km.
Den utmaningen ska de klara av i ett land där det är öknen som regerar och hela 75 procent av rallyt består av sand - och då handlar det om flera olika typer av sand.
Rally Dakar 2020 - dag för dag
1) 5.1 2002: Jeddah- Al Wajh 752 km - 319 km specialsträckor.
2) 6.1 2020: Al Wajh - Neom 401 km 367 km specialsträckor.
3) 7.1 2020 Neom - Neom 489 km, 404 km specialsträckor.
4) 8.1 2020 Neom - Al-´Ula 676 km, 453 km specialsträckor.
5) 9.1 2020 Al-´Ula- Haíl 563 km, 353 km specialsträckor.
6) 10.1, 2020 Haíl - Riyadh 830 km, 478 km specialsträckor.
Lördag 11 januari vilodag
7) 12.1 2020 Riyadh - Wadi Al Dawasir 751 km /546 km specialsträckor
8) 13.1 2020 Wadi Al Dawasir - Wadi Al Dawasir 713 km /474 km specialsträckor
9) 14.1 2020 Wadi Al Dawasir - Haradh, 891 km, 415 km specialsträckor
10) 15.1 2020 Haradh - Shubaytah, 608 km, 534 km specialsträckor
11) 16.1 2020 Shubaytah - Haradh , 744 km, 379 km specialsträckor
12) 17.1.2020 Haradh - Qiddiya, 447 km/374 km specialsträckor
Rally Dakar i siffror
67 är den uppskattade siffran av antalet dödsfall i samband med Dakarrallyt. Det senaste dödsfallet inträffade 2016 när en åskådare omkom.
57 år, så gammal har Carlos Sainz hunnit bli, men den dubbel världsmästaren i rally och fadern till F1-föraren Carlos Sainz satsar på ännu ett Rally Dakar.
42 är numret för året, Rally Dakar 2020 är den 42:a upplagan av världens tuffaste och längsta ökenrally.
18 är antalet år som KTM har vunnit mc-klassen i rad...
16 segrar har ryska KAMAZ tagit i lastbilsklassen.
13 gånger har Stephane Peterhansel, 54, vunnit tävlingen, sex gånger med mc, den första gången 1991, och sju gånger med bil. Den senaste gången 2017.
5 tidigare segrare finns med på startlinjen i bilklassen, Nasser Al Attiyah, Nani Roma, Stephane Peterhansen. Giel de Villers, och Carlos Sainz
3 segrar har Nasser Al Attyah från Qatar, han tillhör favoriterna även i år och är samtidigt en skytt av världsklass, han vann ett OS-brons i skeet 2012.
3 förare har vunnit tävlingen med så väl mc som bil, Peterhansel, Hubert Auriol (mc två och bil 1) och Nani Roma (en gång var).
2 VM-titlar i Formel 1 har Fernando Alonso, Spanien, som nu debuterar i Rally Dakar.
1 kvinna har vunnit tävlingen med bil, tyskan Jutta Kleinschmidt år 2001.
1 svensk förare har vunnit Dakarrallyt, Fredrik Kottulinsky år 1980.