Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Orvar

En fransk geting

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-01

Renaults R30 har ny design men klassiska färger

Renaults R30-modell presenterades i Valencia.

En aggressivt gulsvart look skiljer Renaults R30:a från fjolårsbilen och det finns många nyheter både när det gäller schassi och materialet under skalet.

James Allison, Renaults tekniske chef förklarar att den nya modellen R30 har genomgått stora förändringar vad det gäller aerodynamiken och den stora tanken.

– Vi har jobbat mycket med den bakre delen av bilen för att få ut det mesta möjliga av ”dubbeldäcket” med diffusorerna från i fjol. Att köra med tyngre bränsletank är en utmaning för bromssystemet och att köra en bil från full tank till tom påverkar också fjädringen på ett helt nytt sätt, fortsätter Allison.

Nya tanken påverkar taktiken

Att inte få lov att tanka under loppet gör att bränslet måste klara hettan från motorn under längre tid. Varmt bränsle försämrar prestationsförmågan och blir det för varmt kan bränslet förångas och orsaka motorproblem. En knivig balansgång alltså, särskilt när det gäller hur bilarna ska köra när säkerhetsbilen kommer in på banan. Tidigare har taktiken varit att köra bränslesnålt, nu måste förarna bränna överskottsbränsle för att inte riskera problem.

Förste ryssen i F1

På förarsidan mönstrar Renault Robert Kubica och Vitalij Petrov. 25-årige Petrov blir förste ryss i F1 och förra året slutade han tvåa i GP2-serien.

– Jag har alltid drömt om F1 och det är väldigt roligt att få debutera hos ett toppteam som Renault. Det första loppet är bara om en månad så jag kommer tillbringa så mycket tid jag kan med teamet för att komma väl förberedd till Bahrain, säger Petrov i ett pressmeddelande.

De svartgula färgerna på bilen faller också ryssen i smaken.

– Den nya bilen är jättesnygg och färgerna påminner om Renaults klassiska racinghistoria. Jag kan knappt vänta på att få köra bilen, säger han.

Följ ämnen i artikeln