Satsar – för att vinna VM
Publicerad 2015-12-12
Sverige dominerar sett till bredden.
Men nu ska man också nå den högsta toppen.
Därför gör VW en storsatsning på VM i rallycross.
Petter Solberg vann VM-titeln i rallycross för andra året i rad, Timmy Hansen, Peugeot var tvåa och Johan Kristoffersson, Volkswagen, trea.
Men den tredjeplatsen räcker inte för VW.
Därför görs en storsatsning till 2016. Biltillverkaren slår ihop sina två team Marklunds Motorsport och KMS till Volkswagen RX Sweden och det ska ge en VM-titel 2016.
– Båda teamen har varit starka tidigare, men ingen av oss har vunnit mästerskapet, därför ska vi ta det bästa från varje team för att kunna ta ännu ett steg. Målsättningen är att vinna VM, säger Johan Kristoffersson.
”Måste hänga med”
– För att lyckas med det måste vi hänga med i utvecklingen och den är väldigt snabb inom rallycrossen. Vi måste höja oss en nivå överallt, varje test, varje race och varje nyhet vi har till bilen måste vara bättre. Båda teamen har haft djupa dalar i år och de måste bort, dessutom måste vi ha fler toppar. För att kunna prestera måste vi kunna testa bilen och utveckla den framåt. Det är avgörande.
I år hade båda teamen svårigheter att utveckla bilen under säsongen och därför kommer det nya teamet lägga en stor vikt vid just tester och utveckling.
– Kalendern och avståndet mellan tävlingarna gör att vi knappast hinner hem med bilar och utrustning mer än ett par gånger under säsongen, säger ägaren Jan Marklund.
– Vi har en separat testenhet med tävlingsbil, personal och trailer som ska leda vårt utvecklingsarbete. Konkurrensen i VM blir tuffare och för att ha en chans att vinna mästerskapet måste man förbättra och optimera materialet hela tiden.
Sönerna som kör
Bilarna körs av sönerna, VM-trean Johan Kristoffersson och Anton Marklund. Den sistnämnde återvänder till familjeteamet efter en säsong hos Audi i Mattias Ekströms team.
– Det var resultatmässigt det värsta året i min karriär, men samtidigt det mest lärorika. Jag lärde mig otroligt mycket både på och utanför banan, säger Anton Marklund.
– För ett år sedan kände jag att jag hade blivit lite bekväm i familjeteamet, behövde jobba stenhårt för att lära mig och bli en bättre förare. Det har jag gjort och nu känner jag att jag är redo att komma tillbaka och kan knappt vänta på att få sätta mig bakom ratten igen.
Nästa säsong startar i Portugal i mitten av april, men trots att bilarna inte har kommit till Sverige igen efter den senaste VM-deltävlingen i Argentina så har testsäsongen redan startat och det blir ytterligare ett test innan jul.