Notan för en testdag: 2–3 miljoner kronor

Publicerad 2011-11-08

Dyrt att ta sig in i F1-cirkusen – Marcus Ericsson avstår

Mellan två och tre miljoner kronor.

Det krävs för en testdag i F1.

– Det är så F1 fungerar, säger schweizaren Fabio Leimer.

Följ ämnen
Formel 1

Den 22-årige schweizaren var 14:e man i årets GP2, han var slagen av Marcus Ericsson. Men det är Leimer som har ett av F1:s juniortester nästa vecka, han ska testa F1 för Sauber.

Ericsson däremot ska köra helgens GP2-lopp sedan åker han hem.

– Vi fick betala för testet, har Leimer sagt.

– Det är så F1 fungerar och du måste vara i den positionen att du klarar av det.

Kostar miljonbelopp

En testdag hos Toro Rosso den kommande veckan ligger på ungefär 1,9 miljoner kronor, Sauber kostar mer och en dags tester med ett av teamen i mitten av mästerskapet går på mer än 2,8 miljoner kronor.

– F1-teamen tar ju chansen att tjäna lite extra pengar, jag vet inte om de behöver det med tanke på vilken omsättning de har, men så är det, säger Marcus Ericsson som kört GP2 i två säsonger och som ska köra för iSport även nästa säsong.

– De handlar väl om de summorna, men jag vet inte om det är riktigt vettigt att lägga ut det på ett test. Visst hade vi kontakter och stall var intresserade, men vi hade velat köra utan att betala för oss, men det var inte möjligt.

När F1-testerna under säsong förbjöds 2009 så fick teamen möjlighet att låta unga förare testa på banan i Abu Dhabi efter GP-loppet.

Släpper fram talanger

Under tre dagar låter teamen unga talanger ratta bilarna och de stall som har egna talangprogram släpper fram sina testförare, som McLaren där DTM-stjärnan Gary Paffett (30 år) får köra i två dagar, som Ferrari där Jules Bianchi kör i tre dagar och mästarna Red Bull testar sin förare Jean-Eric Vergne alla dagarna.

Andra team låter testföraren köra i två dagar och säljer ut den tredje och vissa låter tre olika förare köra – allt för att få in så mycket pengar som möjligt.

– Det är lite trist att det ska vara så, att inte teamen väljer de förare som de anser ha potential utan de som betalar bra, säger Marcus Ericsson.

– Vi fokuserade på att få ihop en full budget till GP2 och det känns som om man når riktigt bra resultat där så kan möjligheten till en F1-plats komma ändå, det känns som om det är en större chans än ett betaltest.

Följ ämnen i artikeln