Ökenprinsessan Annie Seel med tionde starten i Rally Dakar
Publicerad 2022-12-30
Hon var relativt nyopererad i höften och hade fyllt 55 år. Enligt läkarna borde hon tänka på pension.
Det var Annie Seel inte intresserad av. Istället satsade hon på en fartfylld comeback och nu laddar hon återigen för världens farligaste rally med
målsättningen att vinna och att fortsätta skapa möjligheter för kvinnor på den arabiska halvön.
– Dakarprinsessan har fått ett nytt liv, säger hon.
Annie Seel skrattar. Det gör hon ofta. Svenskan som körde sitt första Dakar på motorcykel år 2002 har gjort en orolig resa. För ett år sedan trodde hon att karriären var över, hon hade kört Dakar nio gånger, på mc där hon vann damklassen år 2010 och sedan även med bil. Hon rehabiliterade sig efter en höstoperation och räknade med att följa Rally Dakar på distans.
Men verkligheten kom i kapp henne.
Fabriksteamet X-Raid Yamaha hörde av sig och de letade efter en kartläsare till tyskan Annett Fischer och Annie, som är den enda svenska förare som kört Rally Dakar i med både motorcykel och bil, antog utmaningen.
Hon, som kan meka, navigera, klara sig i öknen och som aldrig ger upp, klarade testet och de två tjejerna körde för klassiska X-Raid i Rally Dakar 2022.
– Då hade jag inte kört Dakar sedan 2016 fick köra en helt ny prototyp i klassen T3, vi fick fabriksstöd men jag fick lära mig allt på nytt.
Flera svenskar i Rally Dakar 2023
Rally Dakar hade flyttat från Sydamerika till Saudiarabien, vilket gjorde att Annie fick lära sig navigera på en tredje kontinent och dessutom hade de tekniska förutsättningarna ändrats.
– När jag körde senast navigerade man med karta, med papper! Nu var det en Ipad, Min hjärna höll på att explodera, skrattar hon.
– Men detta var verkligen på riktigt, tidigare var jag en glad äventyrare. Nu är det ett fabriksteam, där varje misstag kostar VM-poäng och pengar. Där jag får vara med och utveckla bilen och vi tillsammans jobbar för framgång. Jag får faktiskt nypa mig i armen i bland, efter höftoperationen för två år sedan sa läkarna att det var dags för pension. För ett år sedan trodde jag aldrig att jag skulle få leva ett sådant liv igen, men när frågan kom kände jag att jag nog inte var helt död än utan hade en hel del kvar att ge.
Rally Dakar i Saudiarabien
Nu är hon på väg till Rally Dakar för tionde gången. Återigen kör hon i klassen T3 där bilarna går i max 135 km/timmen. Bilarna toppklassen kör genom öknen i hastigheter kring 170 km/timmen, vilket gör att firma Seel och Fischer inte kan konkurrera om en totalseger.
Men de fajtas för en topplats i sin kategori, för att bli bästa kvinnliga team, för att förbättra kvinnors möjligheter och för en ökad jämställdhet.
– Det pratas mycket om sportwashing, men motorsporten har förbättrat vardagen för kvinnor i den här delen av världen. För fyra år sedan fick tjejer inte köra bil i Saudiarabien, men för att få arrangera Rally Dakar krävdes en ändring av landets lagar. Nu får kvinnor ta körkort, det finns ett rallymästerskap för kvinnor i Saudiarabien, det är tre saudiska kvinnor som kör Rally Dakar och fyra helkvinnliga team, säger Annie Seel som varje år reser till Saudiarabien för att fortsätta arbetet med att utveckla kvinnliga förare.
– Jag har blivit en förebild för tjejer här. Jag har tävlat en del på plats och coachar en ung tjej med målsättning om att en dag nå Rally Dakar. Här har motorsporten bidragit till något positivt och faktiskt förbättrat kvinnors möjligheter. Det är väldigt kul att få vara en liten del av det.
Rally Dakar startar på nyårsafton.