Testerna som kan avgöra F1
Andersson: Sebastian Vettel lämnar inte något åt slumpen
Publicerad 2017-04-17
Det finns talanger och det finns grovjobbare.
Sedan finns det Sebastian Vettel.
Han är talangen som inte lämnar någonting åt slumpen, inte ens ett oskyldigt däcktest.
När man 2015 bestämde sig för att det skulle ske en stor regeländring inom F1 till 2017 fick däckleverantören Pirelli uppdraget att ta fram nya däck.
Tidigare skulle däcken skapa en bättre show, ha ett rejält slitage som skulle främja omkörningar och depåstopp, men nu skulle däcken skapa ett bättre grepp och se till att bilarna var fem sekunder snabbare per varv. För däckleverantören betydde det att man behövde skapa en ny produkt till en bil som ännu inte fanns.
I augusti 2016 inleddes testerna och de delades av de tre toppteamen, Ferrari, Mercedes och Red Bull. Man tog fram en bil som man trodde skulle kunna vara representativ och bad teamen att skicka erfarna förare till de tio testtillfällena.
Lewis Hamilton kallade däcktesterna för bortkastad tid och Mercedes valde ofta att skicka Pascal Wehrlein, testföraren som också körde för Manor. Red Bull skickade gärna Sebastien Buemi som kör formula E och jobbar i simulatorn medan Ferrari regelbundet representerades av Sebastian Vettel.
Kan känna en skillnad
Vettel, som har gett sig sjutton på att vinna en VM-titel med Ferrari, tog sina lediga dagar för att blint testa däck åt Pirelli. För det var det som det handlar om – blindtester. Förarna hade ingen aning om vilka däck de testade och vad som var skillnaden på de olika alternativen.
Ändå kan en duktig förare naturligtvis känna skillnad.
Han har en känsla och den lämnar han vidare när han ger sin feedback vilket i sin tur påverkar däcktillverkaren. Dessutom skaffar han sig egna erfarenheter.
Varje varv lär han sig någonting och för varje test blir han klokare. Tysken gjorde likadant under 2010 då han lämnade firandet av sin första VM-titel för att testa däck med Pirelli och under vintern var han den ende föraren som också besökte fabriken för att få svar på sina frågor. Året efter var hans Red Bull bra, men med hans körstil blev den oslagbar och Vettel vann andra raka VM-titel.
Fortfarande avgörande
Michael Schumacher använde samma taktik när han körde för Ferrari, då var testandet fritt och han körde timme efter timme på Ferraris egen testbana. Nu har förarna inte den möjligheten längre, men att kunna kontrollera däcken är fortfarande avgörande inom F1.
Vettel och Ferrari visade det när han tack vare en smart strategi och ett mycket bra däcksmanagement vann i Australien och i går upprepade de den prestationen
i Bahrain.
Sebastien Vettel nyttjar varje chans han får, även om det har bara handlar om ett oskyldigt däckstest.
Marcus Ericsson ska glömma tävlingshelgen i Bahrain, ett dåligt kval följdes upp med en dålig strategi och en växellåda som gick sönder. Hans teamkollega Pascal Wehrlein körde däremot in som elva i sin comeback.