’Ingen rättvis tävling längre’

Publicerad 2014-11-01

Mosley oroad över stallens ojämna ekonomi

Varken Caterham eller Marussia kör i USA och Brasilien.

Stallen är på väg att lämna F1 – och värre kan det bli.

– De är inte de sista som försvinner, säger Max Mosley.

Följ ämnen
Formel 1

Han var länge president för FIA (internationella bilsportförbundet) och ­redan 2009 arbetade han hårt för att man skulle ­införa en budgetgräns för samtliga stall, men det ­initiativet stoppades. Han var också mannen bakom förslaget att ta in fyra nya stall i ­serien.

USF1 kom aldrig till start 2010, HRT försvann efter tre säsonger och nu har ­både Marussia och Caterham så stora ekonomiska problem att bilarna missar minst två lopp, de leds av konkursförvaltare som ­letar efter nya i­nvesterare och frågan är om stallen över huvud taget kommer tillbaka till F1.

– Det är ingen rättvis tävling längre, säger ­Mosley till radiokanalen BBC.

Dela på intäkterna

– Problemet är att de stora stallen har betydligt mer pengar än stall som Caterham eller Marussia. De är inte heller de sista som försvinner.

Han anser att man borde dela alla intäkter lika mellan stallen i stället för att dela upp dem efter placeringen i konstruktörs-VM.

Faktum är att även ­etablerade stall har haft ekonomiska problem de senaste åren.

’Gått förbi frustration’

För ett år sedan valde ­Kimi Räikkönen att operera ryggen i stället för att ­köra de avslutande två ­loppen för Lotus eftersom han inte hade fått betalt. Lotus (som tidigare var ­Renault) engagerade i år Pastor Maldonado som har med sig starka sponsorer, vilket säkrar stallets ­finanser i år och nästa år.

Även privatstallet Sauber, som sedan starten 1993 har samarbetat med bland annat Mercedes, Red Bull och BMW, kämpar för att överleva.

– Jag har tagit steget ­förbi frustrationen, säger Saubers stallchef Monisha Kaltenborn under FIA:s presskonferens inför ­helgens lopp i Austin.

– Jag tror inte att det kan fortsätta på samma sätt i så många år till, vi har sett så många stall komma och gå de senaste åren. Vad blir då kvar? Därför anser jag att de som ansvar för sporten måste fundera över vad som egentligen händer med den här produkten.

Följ ämnen i artikeln