Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Harry, Harriet

Holm: 2011 är det en lögn att idrotten spolar kröken

Publicerad 2011-12-23

Idrotten har slutat spola kröken.

Världens bryggerier och spritproducenter satsar varje år miljardbelopp för att synas på idrottsarenor, i turneringsnamn och med enskilda stjärnor.

Samtidigt visar en studie att idrottsmän som sponsras av företag inom alkoholindustrin dricker mer än andra.

När John Daly spelar golf slåss han inte bara mot konkurrenterna utan också mot sina egna begär. På PGA-touren finns officiella leverantörer av både öl, vin, vodka och gin. Europatouren har samarbetsavtal med champagneproducenten Moët & Chandon och vintillverkaren Marqués de Riscal och kan ståta med två titelsponsorer från den allt mer sportintresserade dryckesindustrin.

Daly, som är nykter alkoholist, kan delta i både Ballantine’s Championship och Johnnie Walker Championship, som årligen avgörs i skotska Gleneagles.

Anläggningen – som är ett av golfens verkliga paradis och spelplatsen för Ryder Cup 2014 – ägs av världens största spritföretag, Diageo.

Förut hette det ”Milk Cup”

Kopplingen mellan golf och alkohol är starkare än så. Natalie Gulbis och Lorie Kane är ambassadörer för Michelob-bryggeriet, som är officiell ölleverantör till PGA- och LPGA-tourerna. På herrsidan fungerar, för att ta ett exempel, Graeme McDowell som global märkesambassadör för Ballantine’s.

2011 är det en lögn att påstå att idrotten spolar kröken – och det gäller inte bara golfen.

Flera av Europas fotbollsligor har fått sina namn efter bryggerier och enskilda ölmärken. I England har ligacupen, som en gång i tiden hette Milk Cup, varit förknippad med ölproducenter sedan 1998.

Sverige är inte förskonat. Bryggeriernas namn syns på idrottsarenor, matchställ och i klubbnamn, trots att det enligt lag är förbjudet med alkoholreklam.

”Sunda vanor”

– En mycket alkoholliberal kultur leder till att vissa som har större benägenhet att trilla dig också kommer att göra det. Ur folkhälsosynvinkeln skulle jag vilja att det inte fanns alkoholreklam över huvud taget. Särskilt inte i sammanhang som sport, som ska förknippas med sunda vanor, säger Fredrik Spak, alkoholforskare vid Göteborgs universitet.

Att idrottare som sponsras av företag inom alkoholnäringen utgör en riskgrupp framgår av en studie som tidigare i år

publicerades i ”Alcohol and alcoholism”, officiell tidskrift för brittiska organisationen Medical council on alcohol.

Undersökningen, som genomfördes av hälsoforskare vid fyra universitet i Australien, visar att 68 procent av idrottare som stöttas av företag inom dryckesbranschen uppfyller världshälsoorganisationen WHO:s kriterier för riskdrickande.

– Det kan säkert stämma. Är man väldigt exponerad för alkohol ökar riskerna. Idrott och alkohol hör inte ihop, men som det är nu är det ett skämt. Det är dags att Riksidrottsförbundet börjar prata om det här. Om man bara vill går det att göra slut med alkoholindustrin, säger Anna Carlstedt, ordförande i IOGT-NTO.

”Tjejerna dricker inte”

Torbjörn Nilsson, tränare i Kopparbergs/Göteborg FC, vill inte tro på rapporten.

– Jag litar inte på forskning och på oss stämmer inte studien. Tjejerna är exemplariska och dricker inte under säsong. Vi är tacksamma att det finns en huvudsponsor som är generös med pengar, som gör att verksamheten fungerar.