”Jag räknar med att tappa tre-fyra kilo”

Publicerad 2014-03-29

Ericsson: ”Jag räknar med att tappa mellan tre & fyra kilo i vätska”

Det är närmare 40 grader varmt, luftfuktigheten kan ligga på 80 procent och lägg där till ett ­monsunregn.

Det väntar Marcus ­Ericsson i Malaysia.

– Det är ett fruktansvärt test, säger han.

Svettigt Sebastian Vettel vann i fjol från pole position. I mål var han över fyra sekunder före Mark Webber.

Efter premiären i Australien, där Marcus Ericsson fick bra betyg trots att han bröt sedan han fått problem med oljetrycket, har svensken varit i Macau och tränat inför en av årets absolut tuffaste F1-utmaningar – Malaysias GP.

Det kommer att vara upp till 38 grader varmt i luften när loppet körs och luftfuktigheten ligger på närmare 80 procent. Lägg där till att asfalten är grov och ojämn, raksträckorna långa och kurvorna snabba.

– Jag har tränat stenhårt hela vintern för att klara det, jag har varit i rätt tidzon länge och tränat när det har varit riktigt varmt för att förbereda mig, men i GP2 var det det absolut varmaste loppet.

Hur mycket tappar du i vikt under ett lopp?

– Ett och ett halvt till två kilo, i GP2 körde vi en timme och nu kör vi två. Jag räknar med att tappa mellan tre och fyra kilo i vätska.

Hur upplever du som förare ett lopp under sådana förhållanden?

– När man kör märker man det inte, då är man så koncentrerad att man inte känner någon utmattning, men det konstiga är att så fort man har kört över mållinjen måste man stanna direkt och gå ur bilen. När man kliver ur slår värmen emot en, kroppen är helt slut och man kan knappt tänka. Då släpper allt och man behöver bara återhämta sig. Nu är jag i bättre fysisk form och jag tror att jag ska klara av det bättre, men det är fortfarande tufft.

Gick sönder

Men det är en fysisk utmaning även för de mest erfarna förarna.

Jenson Button, McLaren, har berättat att han vid ett tidigare tillfälle har drabbats av vätskebrist på just Sepang:

– Den fysiska utmaningen att köra F1 där är inga problem, men jag är rädd om min vattenflaska. För ett par år sedan gick den sönder efter två varv och jag led något fruktansvärt under det loppet, säger Button som vann loppet 2009.

– Först blev jag helt kall, vilket är helt absurt med tanke på vilken mördande hetta det är i cockpit. Sedan blev synen sämre och jag såg väldigt suddigt fram till dess att jag gick i mål. Det är verkligen fruktansvärt när något sådant händer i en racerbil.

”Svårare för alla”

Vid sidan av hettan är monsunregnet det stora problemet i Malaysia. Enligt väderprognosen är det stor risk för skyfall under loppet. Det kan ösa ner under vissa delar av banan medan det är torrt på andra.

– Det kan vara en fördel för oss som kör för mindre stall. Det gör det svårare för alla förare och det är en chans för oss, säger Marcus Ericsson.

– Men kommer ett skyfall är det synd, då blir det istället extremt svårt.

Just 2009 bröts loppet sedan monsunregnet tagit ett grepp om banan och det var femte gången någonsin som ett F1-lopp inte kunnat avslutas.

– När det är sådana förhållanden simmar man fram, säger McLarens Jenson Button.

– Man behöver ett roder och inte regndäck. Jag hoppas verkligen att jag inte behöver uppleva det en gång till.

Följ ämnen i artikeln