Här tar Bräcks dröm full fart

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-01-16

Sportbladet fanns på plats när Kenny som förste svensk provade Nascar: Jag gillar att ställas inför nya utmaningar

DAYTONA BEACH

Vigt ålar sig Kenny Bräck ut genom fönstret på sitt gråa monster.

Lukten av bränt gummi och olja sticker i näsan.

Kenny har precis kört sitt första testvarv i en Nascarbil, USA:s populäraste racinggren - inför ögonen på Sportbladet.

- Kul men mycket är annorlunda, säger han. Det tar ett tag att lära sig.

På sikt är Nascar Kennys dröm.

Kenny Bräck står inne i depån hos sitt nya stall Ganassi på Daytona International Speedway i Florida.

Han är den förste svensk som kört en Nascar-bil.

- Dom är inte pigga på att släppa in utlänningar i den här disciplinen, säger han och ler snett. Det är väldigt svårt att få köra Nascar.

Men tack vare stallbytet från Team Rahal till Ganassi har Kenny fått chansen.

Går de tre träningsdagarna i Daytona Beach bra och stallet får fram pengarna som behövs kommer han att köra i Daytona 500, ett klassiskt Nascarlopp.

Svartklädda mekaniker surrar som en flugsvärm kring Kenny. Gestikulerande går han igenom de tre träningsvarven i detalj.

Mekanikerna kopplar in datorer för att hämta information från sensorerna på taket. Laserpistoler mäter temperaturen på motorblocken.

Bilen är helgrå. Bara siffrorna 42 lyser i rött på sidan. Inte förrän testerna är klara och eventuella ombyggnader gjorda så lackeras bilarna.

Kenny Bräck kör i Cartserien även i år. Men chansen att också få pröva något nytt var ett av skälen till stallbytet.

- Jag har kört formelbilar sedan jag var 18 år, berättar Kenny medan han drar av sig skyddskåpan under hjälmen. Jag gillar att lära mig nya saker, ställas inför nya utmaningar. Det vore kul attt se hur bra jag kan bli i Nascar.

Kenny är 35 år. Cartserien är extremt fysiskt krävande. Han håller troligen inte toppklass mer än fem år till. I Nascar är det inte ovanligt med förare som passerat 50-årsstrecket.

- Sätt en Nascarförare i en Cartbil och han skulle vara helt slut efter 20 varv, säger Kenny. För mig vore Nascar ett sätt att förlänga karriären.

Även ekonomiskt vore Nascar ett lyft. Förarlönerna är generellt högre i Cart. Men Nascar kör betydligt fler lopp så förarna kan tjäna mer i prispengar.

Men de riktigt stora inkomsterna är på souvenirförsäljning. Varje förare har sina t-shirts, leksaksbilar och handdukar som säljs för miljontals dollar varje år.

- Nascarförarna har alla en stor fanklubb, säger Kenny. De är folkkära på ett annat sätt än i Cart.

Därmed blir de givetvis mer attraktiva för sponsorerna också.

Nascar är medelamerikanens sport. Dom fyller campingplatserna runt Daytona. Grillar, groggar och har kul.

- Oavsett hur stora arenorna är har dom alltid fullsatt, säger Kenny med en viss beundran i rösten.

Daytona Speedway tar in 300 000 människor. Andra tar 400 000. Ingen arena har plats för mindre än 150 000 åskådare.

Kenny Bräck fick själv känna av det i går. Innan han ens kört sitt första testvarv kom en dam och hennes son fram och ville ha autografen. När föraren Dale Earnhardt omkom förra året utlystes landssorg.

I Nascar finns också något som gått förlorat i annan racing.

- Här handlar det om fingertoppskänsla. Lite "good old racing". Bilarna är gamla hederliga V8:or utan en massa datorer. Jag tycker det är charmigt.

Molntäcket spricker upp lagom till att Kenny ska köra. Första träningsdagen regnade bort. Luften är ovanligt kylig för att vara Florida. Första träningsvarven kör Kenny på 16:e bästa tid.

- Godkänt för att vara första gången. Det skiljer ju inte mer än någon tiondel till femteplatsen.

Mycket är annorlunda jämfört med Cart.

- Det finns nästan inga likheter alls. Nascar är dinosaurier vid sidan av de moderna cartbilarna.

Efter tolv dagars jul- och nyårsledighet i Sverige är värmländskan ännu bredare än normalt.

- Före jul var jag väldigt trött på racing. Fjolåret var tufft med mästerskapsstriden och 24 lopp. Precis vad jag klarade av utan att påverka min körning negativt.

Ändå innebär satsningen på Nascar att Kennys program under den närmaste månaden är extremt tight.

Han kom till Daytona från Kalifornien där han provkört sin nya Cartbil. I början av nästa vecka ska han göra nya Carttester.

Blir det inte splittrande att köra i två så olika grenar?

Kenny låter blicken svepa en stund innan ansiktet spricker upp i ett stort leende.

- Nja. Jag är van att köra raggarbil hemifrån. Enda skillnaden är att man inte håller om några fruntimmer här, skämtar han.

Sen blir han allvarlig.

- Det blir en stor omställning. Bilarna har olika svårighetsområden. Men jag har rätt lätt för att ställa om.

Kan de bli Nascar för hela slanten redan nästa säsong?

- Det beror på vad som händer. Om jag under de här tre dagarna misslyckas så tänker jag inte ställa upp. Men även om det går bra måste jag först kvalificera mig för att köra Daytona 500 och det är inte så lätt.

Går det bra kan det bli fler Nascarlopp senare på säsongen.

Vi sitter och äter middag på en restaurang som ligger precis vid sidan av Kennys hotell ett stenkast från ovalbanan.

När Kenny beställer ger det en del av förklaringen till hans framgångar. Han tittar inte ens i menyn. I stället vänder han sig till den unge kyparen.

- Kan du fixa till en sallad med mozzarellaost men utan brödkrutonger. Sen vill jag ha spagetti med lite vitlök och olivolja. Lite spenat men den får inte vara stekt i smör.

Kyparen ser alltmer förtvivlad ut men lommar i alla fall i väg för att effektuera beställningen.

Kenny äter i princip samma mat varje dag.

- Elva månader om året försöker jag äta disciplinerat, säger han. Det är bara i november som jag unnar mig lite extra.

Kenny tycker han blivit väl mottagen i sitt nya stall.

- Jag får all uppbackning jag kan önska mig. Ganassi har en väldigt bra organisation.

I dagarna har han flyttat från Columbus, Ohio till Indianapolis i Indiana där Ganassi har sitt högkvarter.

- Flytten fick hustrun ta hand om. Jag var tvungen att åka hit och testköra.

Kenny Bräck skrattar och verkar inte helt missnöjd med det arrangemanget.

KENNYS KARRIÄR FRÅN ÖVNINGSKÖRNING TILL NASCAR

Stor skillnad mellan Cart och Nascar

Wolfgang Hansson

Följ ämnen i artikeln