Verstappen i ordbråk i Belgien
Uppdaterad 2023-07-31 | Publicerad 2023-07-30
Max Verstappen gick sin egen väg – och fick en hård tillrättavisning av teamet.
– Jag ber dig att använda huvudet nästa gång, säger raceingenjör JP.
Den verbala tillrättsvisningen från depådesken kom i slutet av ett race som Max Verstappen dominerade. VM-ledaren bytte växellåda och fick starta Belgiens GP från tredje led, men vad gjorde det? Det tog bara 17 varv innan VM-ledaren hade tagit ledningen på Spa-Francorchamps.
Därefter följde flera hårda ordväxlingar med sin ingenjör GP.
– Går vi också i depå eller vad?, svarar Max.
– Snälla följ mina instruktioner. Tack.
– Men jag vill veta, säger Max.
– Snälla följ mina instruktioner. Tack.
Därefter tajfsade de om vädret och efter en stund återkom GP igen.
Max Verstappen svarar inte
– De mjuka däcken slets rätt okej under den första stinten, Jag ber dig att använda huvudet nästa gång, sa JP (Gianpiero Lambiase) över radion.
Max svarade med tystnad, men återkom efter en stund:
– Jag trycker på så kan vi göra ett extra stopp och träna depåstopp.
Svaret kom snabbt och hårt:
– Nej. Inte nu.
Max Verstappen tog segern, sin åttonde i rad, men efter loppet ville han inte snacka om incidenten med hans ingenjör:
– Nej jag saktare inte det, vi tittar alla på siffror och däcken och banan kan vara hård mot däcken så vi ville inte riskera någonting, säger han.
Även stallchef Christian Horner tonade ner situationen mellan Verstappen och hans ingenjör:
– Det finns en stor respekt och tillit mellan dem. Den dynamiken mellan ingenjör och förare är unik, säger Horner till Viaplay
– Max är en tuff kund att ha och GP är en av de bästa vi har. Det ingår i raceingenjörens jobb att hantera en förares känslor under racet. Deras relation är unik.
Sainz och Piastri bröt F1 i Belgien
Verstappen vann före kollegan Sergio Perez och Charles Lelcerc, Ferrari.
– Vi har haft en ganska positiv helg, sett till farten, säger Charles Leclerc som startade från pole position.
– Men ser man på Red Bull så har vi mycket jobb kvar. De är bättre sett till farten och även till däckslitaget.
Ferraris andra förare Carlos Sainz försvann sedan han varit inblandad i en kollission med McLarens Oscar Piastri redan i starten. Piastri fick parkera sin McLaren efter något varv, Sainz körde vidare med skador på bilen men gav upp vid varv 16.
– Det var en raceincident, säger Ferraris teamchef Fred Vasseur till Viaplay efteråt.
– Vi förväntade oss en rödflagg eller så, då hade vi kunnat fixa det. Men den kom aldrig.
Formel 1 går nu på sommaruppehåll och återupptar säsongen i Nederländerna på Zandvoort, den sista helgen i augusti. Under den här perioden stänger fabrikerna i två veckor.