Så sumpade Hamilton sin seger i Monaco

Uppdaterad 2015-06-07 | Publicerad 2015-06-06

Hamilton i Radion: Nya däck

Lewis Hamilton hade en överlägsen ledning på Monacos gator - men gick in i depå och förlorade segern.

Nu avslöjar radiotrafiken att Hamilton själv ville byta däck.

Följ ämnen
Formel 1

Lewis Hamilton gjorde allt rätt i Monacos GP. Han hade pole position, han hade en säker ledning och kunde glida in i mål. Men när 12 varv återstod kom säkerhetsbilen ut på banan, han gick in i depå och kom ut på banan som trea efter teamkollegan Nico Rosberg och Ferraris Sebastian Vettel. Den regerande mästaren tappade tio viktiga poäng i kampen om VM-titeln och Mercedes kallade till krismöte. Vem bar ansvaret för det mycket riskanta däckbytet?

Radiotrafiken visar att Hamilton ville gå in i depå, men stallet hade en annan åsikt.

– Säkerhetsbil, säkerhetsbil vi stannar på banan, ropade tävlingsingenjören Peter Bonnington.

Det hade varit logiskt eftersom det är omöjligt att köra om på Monacos gator, men Hamilton påpekade att han behövde nya däck:

– Är ni säkra på att det bästa är att stanna ute? Däcken har tappat i temperatur och alla kommer att ha supermjuka däck.

Tävlingsingenjören ändrar sig:

– Okej. Uppfattat, uppfattat. Depå, depå.

”Fler chanser att vinna”

Hamilton hade ett försprång på 27,2 sekunder, men när säkerhetsbilen kom ut på banan minskade farten och avståndet bakåt krympte till 16,1 sekunder. Det räckte inte för att genomföra ett depåstopp och behålla ledningen. Mercedes hävdade efteråt att det var problem med datorn och stallet har bestämt sig för att lita mer på människan än maskinen:

– Vi har gått igenom all data och vi har tittat på alla möjligheter. Om vi hamnar i samma situation framöver ska inte datorn ta beslutet utan logiken och människan, säger stallchef Toto Wolff till Bild.

Nu är F1-världen i Kanada, i dag avgörs kvalet på klassiska Circuit Gilles Villeneuve, en blandning av en stad- och racerbana. Här handlar det om höga hastigheter, långa rakor och ett stort bromsslitage.

– Det var länge sedan jag kom över det som hände då, det intresserar mig inte. Jag har aldrig kunnat förändra det förflutna. Det som räknas är här och nu, säger Lewis Hamilton om incidenten i Monaco när han möter pressen i Montreal.

– Vi måste bli ännu bättre, vi får fler chanser att vinna. Det är mitt fokus, det tänker jag på och det är min uppgift. Vi har en fantastisk bil, ett bra team och ett gemensamt mål, vi vill försvara VM-titeln.

Annas motorlista

1) Lewis Hamilton

F1-mästaren hade avgörandet i egna händer. Han ledde Monacos GP överlägset, men gick in i depå och tappade segern. Trots att det är två veckor sedan är intresset kring den VM-ledande britten stort inför Kanadas GP. Det skiljer nu tio poäng till Mercedekollegan Nico Rosberg och Ferrari, som jagar bakom, har en uppdaterad motor för att kunna attackera igen.

2) Felix Rosenqvist

F3-föraren tog storslam i EM. Han vann alla tre loppen på Monza, det är andra gången i karriären han vinner samtliga lopp under en helg. Han är också den förare som vunnit flest EM-lopp.

3) Jorge Lorenzo

MotoGP-föraren har nu vunnit tre lopp i rad, han jagar Yamahakollegan Valentino Rossi som leder VM. Efter sex lopp skiljer det sex poäng mellan teamkompisarna som båda är tidigare världsmästare.

4) Mattias Ekström

Audi dominerade DTM-loppet på Lauzitsring och svensken var tvåa och trea i de två loppen.

5) Rickard Rydell

WTCC-föraren är äntligen tillbaka i VM-serien efter en lång tids sjukdom. Serien kör i Moskva i helgen och Rydell har missat tre tävlingshelger.

6) Andreas Jonsson

Han är lagkapten för det svenska lag som ikväll kvalar till lag-VM. I laget kör också Antonio Lindbäck, Linus Sundström och Peter Ljung, som ersätter skadade Tomas H Jonasson. Sverige möter Polen, Ryssland och Tjeckien. Deltävlingen avgörs i Polen och vinnarna går direkt till finalen som avgörs i danska Vojens den 13 juni, tvåan och trean kör race-off den 11 juni.

7) Joakim Ljunggren

Efter ett flertal VM-medaljer ägnar han sig i år åt extremenduro och i helgen kör han Erzberg Rodeo för första gången. Den tävlingen räknas som en av världens absolut tuffaste.

8) Eddie Karlsson

För första gången på många år genomförs en VM-deltävling i trial i Sverige. Karlsson ligger på 13:e plats, men hoppas på ett avancemang under tävlingshelgen i Borås.

9) Emil Bergkvist

Tillsammans med kartläsaren Joakim Sjöberg ligger han trea de två första dagarna av JEM i rally som avgörs på Azorerna. Han är lite mer än 28 sekunder efter ledaren. Mattias Adeilsson ligger på plats sju.

10) Mick Schumacher

Det är återigen dags för ADAC formel 4 och Michael Schumachers son imponerade sist. Intresset för serien har ökat enormt efter den premiären, det betyder att även Joel Eriksson har möjlighet att visa viktiga personer vad han kan.

Motorstopp

Bernie Ecclestone

Han vill inte besöka Michael Schumacher som skadade sig i en skidolycka 2013, Ecclestone vill nämligen inte se den sjufaldige F1-mästaren när han är skadad.

– Jag vill inte se Michael sådär. Jag minns Michael som han var. Det är så jag vill se honom, säger F1-bossen till Fox.

Följ ämnen i artikeln